Sökning: "bedömning för lärande sfi"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden bedömning för lärande sfi.

  1. 1. Var är jag, vart ska jag och hur når jag dit? En deskriptiv studie om att införa formativ bedömning i undervisningen på sfi.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Carina Haglind Ahnstedt; [2018-02-08]
    Nyckelord :formativ bedömning; sfi; bedömning för lärande;

    Sammanfattning : Jag har studerat hur en skola arbetar med att införa och utveckla formativa arbetssätt i undervisningen i svenska för invandrare (sfi). På skolan studerar runt tusen vuxna sfi-elever och cirka 30 sfi-lärare undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 2. Processbarhetsteorin som ett komplement vid bedömning av skriftlig produktion?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pamela Nasr; [2016]
    Nyckelord :bedömning; bedömningsstöd; grammatik; matriser; nationella prov; Processbarhetsteorin; PT-analys; PT-modell; variation; Sfi;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka huruvida Processbarhetsteorin kan tillämpas som ett komplement vid bedömningen av skriftliga texter i utbildningen i svenska för invandrare, gällande ordförråd och grammatik, för att minimera tolkningsbarheten i Skolverkets bedömningsmatriser. Sex elevtexter från kurs D i utbildningen i svenska för invandrare har bedömts av tre olika lärarpar, i den egna verksamheten, utifrån Skolverkets bedömningsmatris för det nationella provet i kurs D gällande ordförråd och grammatik. LÄS MER

  3. 3. Styrande eller stödjande? Nationella provets inflytande på kursbetyget på SFI Directing or supporting? The influence of the national test on SFI course grades (Swedish for immigrants)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Ilström; [2014]
    Nyckelord :Bedömning; Betygsättning; Dokumentation ISP; Nationella provet; SFI; Verktyg för bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka det nationella provets betydelse för kursbetygen på SFI. Det nationella provet utgör ett av de verktyg för bedömning som pedagogerna har att tillgå och dess syfte är att fungera stödjande vid betygsättningen. LÄS MER

  4. 4. Mellan sabeln och väggen - Om hur lärare och elever uppfattar olika bedömningsformer inom utbildningen i svenska för invandrare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Miguel Gabard; [2014]
    Nyckelord :Svenska för invandrare; formativ bedömning; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet handlar om problematiken iarbetet med omdömen och framför allt i arbetet med den summativa och den formativa bedömningens -även kallade bedömning av lärande respektive bedömning för lärande– implementering under lärandeprocessen. Det handlar också om att de krav som sfi-lärarna och sfi-eleverna har på sig att uppfylla kunskapsmålenkan betraktas som grunden till problematiseringen. LÄS MER

  5. 5. EU:s syn på nyckelkompetenser med fokus på språklig kompetens

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Marija Mattson Harms; [2011-07-29]
    Nyckelord :EU; utbildningspolitik; Utbildning 2010; nyckelkompetenser; svenska för invandrare; sfi; läroplaner; GERS; livslångt lärande;

    Sammanfattning : Vid millennieskiftet inledde EU en gemensam utbildningspolitik som en del av den så kallade Lissabonstrategin från 2000, vilken hade som syfte att stärka Europas konkurrenskraft gentemot Asien och Amerika. Hotet sågs ligga i globaliseringen och IT-teknikens snabba framfart och man såg ett behov av att utforma en gemensam utbildningsmässig strategi. LÄS MER