Sökning: "bedömning god läsutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden bedömning god läsutveckling.

  1. 1. Skolors didaktiska arbete med tidig läsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Leander; Therese Kajsjö; Åsa Gabrielsson; [2020]
    Nyckelord :avkodning; bedömning; fonologisk medvetenhet; kartläggning; kompetens; strukturerad undervisning; The Simple View of Reading; tidig läsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få en fördjupad kunskap om skolors didaktiska arbete med tidig läsundervisning samt vikten av god och relevant kompetens i arbetet med främjande aktiviteter för elevers läsutveckling. Studien baseras på en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer med 15 informanter från tre olika skolor från tre olika kommuner. LÄS MER

  2. 2. Lärares kunskaper och erfarenheter av elevers läs- och skrivutveckling och bedömning av den

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viveka Dahlbeck; [2016]
    Nyckelord :bedömningsstöd; formativ bedömning; läsutveckling; Nya Språket lyfter; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning/ AbstractEn examensuppsats, avancerad nivå. Handledare: Olof Sandgren, Examinator: Birgitta Lansheim. Dahlbeck, Viveka (2016). Lärares kunskaper och erfarenheter av elevers läs- och skrivutveckling och bedömning av den. LÄS MER

  3. 3. Läsutveckling - en bedömningsfråga : En textanalys av diagnosmaterialen God läsutveckling - Kartläggning och övningar och Nya Lusboken: en bok om läsutveckling 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Carina Davidson; Mikaella Midelf; [2011]
    Nyckelord :grundskolan; textanalys; diagnosmaterial; läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur diagnosmaterialen God läsutveckling – Kartläggning och övningar och Nya lusboken: en bok om läsutveckling kan fungera som underlag för lärarens bedömning av elevernas läsutveckling. Ytterligare ett syfte har varit att ta reda på hur dessa material förhåller sig till läro- och kursplaner. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla läsförståelse. En studie om lärares arbete med läsförståelse i årskurs tre

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Margaretha Bengtsson; Ulla-Britt Lejemark-Olsen; [2010-09-09]
    Nyckelord :läsförståelse; lärarens betydelse; interaktion; bedömning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka hur lärare i grundskolans årskurs tre arbetar med läsförståelse, vad de anser vara mest viktigt för att elever ska utveckla sin läsförståelse, vilka didaktiska redskap de använder sig av och i vilken omfattning de uppmärksammar och följer elevers läsutveckling. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivets syn på människans språk-, tanke- och kunskapsutveckling, där lärande sker genom deltagande i en gemenskap och där det grundläggande i lärprocesserna är språket och kommunikationen i interaktion med andra människor. LÄS MER

  5. 5. Elevers läsförmåga i årskurs 3 : Vad prövar nationella provet i svenska och svenska som andraspråk för årskurs 3?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medier

    Författare :Pernilla Lindström; Anna Lena Roberts; [2010]
    Nyckelord :Nationella provet i svenska och svenska som andraspråk för årskurs 3; svenska; svenska som andraspråk; bedömning; läsförmåga;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att analysera ett antal elevlösningar från nationella provet i svenska och svenska som andraspråk för årskurs 3 samt att analysera hur några lärare som undervisar i de tidiga skolåren förhåller sig till elevers läsförmåga i årskurs 3. Ett ytterligare syfte är att jämföra lärarnas syn på elevers läsförmåga med de utvalda elevlösningarna. LÄS MER