Sökning: "bedömning grundsärskola"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden bedömning grundsärskola.

  1. 1. Särskild samverkan? : Vårdnadshavares uppfattningar om samverkan med grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Tanja Meidal; Mårten Perneberg; [2022]
    Nyckelord :Samverkan; grundsärskola; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur vårdnadshavare i grundsärskolan uppfattar samverkan med skolan. Studien utgår från en fenomenologisk ansats och bygger på åtta halvstrukturerade intervjuer med vårdnadshavare vars barn är, eller har varit, mottagna i grundsärskolan. LÄS MER

  2. 2. Gemensamt, värdefullt och viktigt : En kvalitativ studie om kollegiala lärandets betydelse vid bedömning i särskolan med inriktning ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna-Erika Andersson; Linda Edberg; [2021]
    Nyckelord :Svårt; bedömning; gemensam reflektion; organisation; kompetenshöjning; formativ;

    Sammanfattning : Att arbeta i särskolan med inriktning ämnesområden upplevs som komplext och svårt, framför allt när kunskapsbedömningar ska göras. Syftet med den här studien är därför att öka förståelsen och bidra med kunskap om det kollegiala lärandets betydelse vid bedömning utifrån några lärares erfarenheter och upplevelser. LÄS MER

  3. 3. Hur gör lärare i grundsärskolan elever delaktiga i sin lärprocess? : - "man vet att det ska göras men inte hur, eller man vet kanske hur också, men gör det inte"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Åsa Trydell Johnsson; Margareta Linde; [2021]
    Nyckelord :Compulsory school for children with intellectual disabilities; learning process; making goals visible; participation; SOC; Delaktighet; grundsärskola; KASAM; lärprocess; synliggöra mål;

    Sammanfattning : Det är som lärare i grundsärskolan och som blivande speciallärare en utmaning att få alla elever att känna sig delaktiga i sitt lärande och sin lärprocess samt att ge eleverna inflytande över sin utbildning. Att synliggöra kunskapsmålen i undervisningen så det blir betydelsefullt och begripligt är en aktuell fråga i arbetet med grundsärskoleelever. LÄS MER

  4. 4. Lärares upplevelse av bedömning och betyg i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Rixman; Yvette Tholander; [2020]
    Nyckelord :Assessment; grades; dilemma perspective; primary school; upper secondary ´school; intellectual disability; compensatory perspective; critical perspective; Bedömning; betyg; dilemmaperspektiv; grundsärskola; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; kompensatoriska perspektivet; kritiska perspektivet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva en grupp lärare i grundsärskolan och gymnasiesärskolan och deras upplevelser kring betyg och betygssättning, likvärdig bedömning samt om läroplanen upplevs anpassad för denna elevgrupp. I insamling av empirin har ett kvalitativt arbetssätt använts i form av semistrukturerade intervjuer med sju respondenter. LÄS MER

  5. 5. Bedömning och synliggörande av lärande i grundsärskolan och gymnsaiesärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Annika Johansson; Jenny Petersen; [2020]
    Nyckelord :Assessment; visible learning; developmental disabilities; primary school; upper secondary school; meaningfulness; comprehensibility; manageability.; Bedömning; synligt lärande; utvecklingsstörning; grundsärskola; gymnasiesärskola; meningsfullhet; begriplighet; hanterbarhet.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att finna hur man arbetar inom grundsärskolan och gymnasiesärskolan med att synliggöra lärandet för eleverna och bedöma vart eleverna befinner sig kunskapsmässigt. Frågeställningarna behandlar vilka metoder speciallärare och specialpedagoger använder för att synliggöra lärandet samt vilka metoder som används för att bedöma vart eleven befinner sig kunskapsmässigt och vilka metoder lärarna använder för att göra lärandet meningsfullt, hanterbart och begripligt. LÄS MER