Sökning: "bedömning i skolan grundskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 69 uppsatser innehållade orden bedömning i skolan grundskolan.

  1. 11. Lärares upplevelse av bedömning och betyg i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Rixman; Yvette Tholander; [2020]
    Nyckelord :Assessment; grades; dilemma perspective; primary school; upper secondary ´school; intellectual disability; compensatory perspective; critical perspective; Bedömning; betyg; dilemmaperspektiv; grundsärskola; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; kompensatoriska perspektivet; kritiska perspektivet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva en grupp lärare i grundsärskolan och gymnasiesärskolan och deras upplevelser kring betyg och betygssättning, likvärdig bedömning samt om läroplanen upplevs anpassad för denna elevgrupp. I insamling av empirin har ett kvalitativt arbetssätt använts i form av semistrukturerade intervjuer med sju respondenter. LÄS MER

  2. 12. Högstadieelevers och svensklärares syn på kamratbedömning : En kvalitativ studie om formativ bedömning i svenskundervisning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amina Dedovic; [2020]
    Nyckelord :Kamratbedömning; kamratrespons; återkoppling; formativ bedömning; kunskapsutveckling; högstadielever; svensklärare; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Eleverna brukar i undervisningssammanhang utföra en formativ kamratbedömning av varandras skolarbeten och stödmaterialet Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter från Skolverket (2011, s. 9) påvisar att formativ bedömning är bra för lärande. LÄS MER

  3. 13. Bedömningsmallar för att öka lärandet eller för att hindra lärandet? : En kvalitativ studie om hur kamratbedömning tillämpas i arbetet med elevtexter i grundskolan 4–6 Jesper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jesper Severin; [2019]
    Nyckelord :kamratbedömning; bedömning; återkoppling; återkopplingsnivå; nivå; respons; bedömningsmallar; kvalitet;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur kamratbedömning tillämpas i skolan av både lärare och elever. Från lärarnas sida undersöks vilka instruktioner som ges, vilka metoder och strategier lärarna använder sig av och vilka åsikter de har om kamratbedömning. LÄS MER

  4. 14. Arbetsterapeuters erfarenheter av att stödja elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i grundskolan

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Linda Holmquist; Ninni Lundberg Burvall; [2019]
    Nyckelord :Occupational therapy; elementary school; neuropsychiatric disability;

    Sammanfattning : Purpose: The aim of the study was to investigate the experiences of occupational therapists’ in supporting students with neuropsychiatric disabilities in elementary school. Method: During the data collection the authors used semi-structured interviews over the phone or video calls with five occupational therapists’ who had experience of supporting students with neuropsychiatric disabilities in elementary school. LÄS MER

  5. 15. IKT och andraspråksundervisning : En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar av digitalisering i skolan och språkundervisning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Karin Wahlén; [2019]
    Nyckelord :IKT; andraspråksundervisning; styrdokument; multimodalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lärares uppfattningar om hur digitaliseringen förändrat undervisningspraktiken i svenska som andraspråk och främmandespråk när det gäller planering, genomförande, efterarbete och bedömning. Studien genomfördes på gymnasie-och grundskolor som har 1:1-dator. LÄS MER