Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En ny modifiering av SWESIAQ-modell som baserad på Örebro-modellen för sundahus i Sverige.

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för energi-, miljö- och byggteknik

    Författare :Rama Khoulani; Ola Khoulani; [2023]
    Nyckelord :Healthy house; Psychosocial indoor environment; Indoor environment issues; Indoor environment quality; Housing assessment; Sundahus; Psykosocial innemiljö; Innemiljö problem; Innemiljö kvalitet; Bostadsbedömning;

    Sammanfattning : Begreppet "Sick Building Syndrome" (SBS) beskriver ett vanligt problem i byggnader där personer som vistas där under en längre tid kan uppleva hälsosymptom såsom huvudvärk, yrsel, illamående, koncentrationssvårigheter och trötthet. För att hantera dessa hälsoproblem har Örebromodellen utvecklats. LÄS MER

  2. 2. Bedömningsmatriser under laboration och rapportskrivning i grundskolan : en studie om elevers upplevelse av matriser

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Kontos; [2022]
    Nyckelord :formativ bedömning; bedömningsmatriser; återkoppling; kamratbedömning; elevers upplevelse;

    Sammanfattning : I skolan görs kontinuerligt olika bedömningar för att ta reda på vad eleven har lärt sig och för att kunna sätta betyg. Formativ bedömning formar lärandet hos eleven och kan också forma undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Vad är nästa steg? : Om återkoppling och lärande i tekniksalen.

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jonatan Westergren; [2021]
    Nyckelord :formativ återkoppling; elevers upplevelser; skolämnet teknik; tematisk analys; matris på processnivå;

    Sammanfattning : Utvecklingsarbetets studieobjekt, formativ bedömning, är mycket stort och har beforskats rikligt under de senaste 30 åren. Med ett sociokulturellt perspektiv på lärande är det dock angeläget att belysa kontextspecifika parametrar såsom skolämne, geografi, åldersgrupper med mera. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogik och bedömning i ämnet biologi : Lärares syn på bedömning som en del av utomhuspedagogik

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Joakim Johansson; Ingela Grankvist; [2021]
    Nyckelord :Bedömning; biologi; lågstadiet; lärare; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap kring lärares uppfattningar om bedömning i arbetet med utomhuspedagogik som en del i ämnet biologi. Vidare vill vi ta reda på hur lärare kartlägger sina elevers kunskaper samt vilka möjligheter och hinder lärare upplever i arbetet med utomhuspedagogik och bedömning. LÄS MER

  5. 5. Bedömningsmatris på yrkesprogram. : En studie av yrkeslärares arbete med framtagning av bedömningsstöd i yrkesämnen.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Peter Dahlström; [2018]
    Nyckelord :Bedömningsmatris; Bedömningsstöd; Matris; Formativ bedömning; Praktisk kunskap; Kollegialt lärande; Systematiskt kvalitetsarbete; Skolutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att undersöka hur yrkeslärare har arbetat med att ta fram ett bedömningsstöd/matris i yrkesämnen. Yrkeslärarna på den aktuella skolan upplevde svårigheter med att tolka progressionsorden i Skolverkets betygskriterier vid bedömning av praktisk kunskap och vid betygsättning. LÄS MER