Sökning: "bedömning med dilemma"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden bedömning med dilemma.

  1. 1. Munvård inom palliativ vård : En allmän litteraturöversikt ur ett sjuksköterskeperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Anna Nygren; [2024]
    Nyckelord :allmän litteraturöversikt; erfarenheter; munvård; munhälsa; palliativ vård; sjuksköterskor.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Patienter som vårdas palliativt får inte alltid den munvård som krävs för att upprätthålla god munhälsa. Det kan leda till komplikationer i munhålan såsom inflammationer, sår, smärta och muntorrhet hos patienterna. LÄS MER

  2. 2. Etisk bedömning under risk : En kvantitativ studie kring gruppers och individers bedömning av ett etiskt hjälpdilemma

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Besluts-, risk- och policyanalys

    Författare :Rebecca Tapper; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att fatta etiska beslut kan innebära ett flertal svårigheter såsom motsägande målsättningar kring maximerande av effektivitet eller maximering av rättvisa. Denna kvantitativa enkätstudie syftade till att undersöka ifall grupper och individer skiljer sig åt vid etiska bedömningar under risk. LÄS MER

  3. 3. Klarar sig smarta elever på egen hand? : En intervjustudie om andraspråkselever med särskild begåvning

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Hanna Kavalenka; [2022]
    Nyckelord :Gifted and talented; second language; newly arrived; socio-cultural perspective; dilemma perspective.; Nyckelord Särskild begåvning; svenska som andraspråk; nyanlända; sociokulturellt perspektiv; dilemmaperspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förutsättningar i skolan för elever med särskild begåvning och andraspråk utifrån några lärares uppfattningar och erfarenheter. Fem semistrukturerade intervjuer genomfördes med två lärare i svenska som andraspråk och tre specialpedagoger. LÄS MER

  4. 4. Gemensamt, värdefullt och viktigt : En kvalitativ studie om kollegiala lärandets betydelse vid bedömning i särskolan med inriktning ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna-Erika Andersson; Linda Edberg; [2021]
    Nyckelord :Svårt; bedömning; gemensam reflektion; organisation; kompetenshöjning; formativ;

    Sammanfattning : Att arbeta i särskolan med inriktning ämnesområden upplevs som komplext och svårt, framför allt när kunskapsbedömningar ska göras. Syftet med den här studien är därför att öka förståelsen och bidra med kunskap om det kollegiala lärandets betydelse vid bedömning utifrån några lärares erfarenheter och upplevelser. LÄS MER

  5. 5. BETYDELSEN AV MUNTLIG FRAMSTÄLLNING I EN JAPANSK SKOLA

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :ANNICA JÄVERBY; [2020-01-08]
    Nyckelord :socialkompetens; fenomenologi; muntlig framställning; japansk skola; japansk skola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning och bakgrund Läro- och kursplaner anger riktlinjer och mål för skolans verksamhet i Japan. Muntlig framställning återfinns inte i läro- och kursplaner där, så lärarna ställs inte inför en bedömning i denna förmåga. LÄS MER