Sökning: "bedömning och betygsättning gy11"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden bedömning och betygsättning gy11.

  1. 1. "Att ställa krav är att bry sig" - Om gymnasietjejers upplevelse av att bli betygsatta

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Alice Berglund; [2016]
    Nyckelord :betyg; betygsättning; individualisering; acceleration; erkännande; skam; fokusgruppsdiskussioner; intervjuer; gymnasietjejer; självbild; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bedömning ur ett elevperspektiv har väckt förvånansvärt lite forskningsintresse. Samtidigt ser vi oroväckande statistik om ökad skolstress och psykisk ohälsa bland elever, framförallt tjejer. I och med den senaste skolreformen (gy11) är betygsättningen allt mer konstant och individualiserad. LÄS MER

  2. 2. Bedömning och betygssättning i Gy11 : En studie av lärares upfattningar av skillnader och likheter mellan Lpo 94 och Gy11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Tomas Viberg; [2014]
    Nyckelord :Gy11; bedömning; betygssystem; betygssättning; idrott och hälsa; läroplansteori; läroplanskoder.;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt sex gymnasielärares uppfattningar och upplevelser av den nya läroplanen, kopplat till deras erfarenheter ifrån den föregående läroplanen. Utifrån kvalitativa intervjuer har lärarna fått svara på frågor kring betygsättning och bedömning i Gy11. LÄS MER

  3. 3. Likvärdig bedömning : en studie av hur gymnasielärare i idrott och hälsa tillämpar läroplanen Gy11

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Alexander Andersson; [2014]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; bedömning; betygsättning; likvärdighet;

    Sammanfattning : Efter 1990-talets skolreformer har det fram till idag pågått en diskussion om huruvida skolan uppnår den likvärdighet som eftersträvas. Flera nationella studier indikerar att det har funnits en generell likvärdighetsproblematik i den svenska skolan under de senaste decennierna. LÄS MER

  4. 4. Bedömning i den svenska gymnasieskolan : en undersökning kring hur väl en holistisk bedömningsmetod kan motsvara kriteriebedömningen i den nya läroplanen (Gy11),för att därigenom se vilka konstrukt som bäst överensstämmer med respektivelärares slutgiltiga bedömningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Olof Barr; Carolin Lysell; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Samhället och skolan följer varandra, de utvecklas hela tiden åt olika håll med olika pedagogik i grunden och olika politiker som styr. Däremot, det som följer med hela tiden, oavsett förändringar, och trots alla olika betygssystem, är att eleverna ska bedömas av sina lärare. LÄS MER

  5. 5. Betyg och bedömning i idrott och hälsa : En studie om lärares upplevelser av de nya kunskapskraven

    L3-uppsats, Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Ida Blomqvist; Victor Steinbrecher; [2013]
    Nyckelord :Gy11; kunskapskrav; betygsättning; idrott och hälsa; uteblivande av stöd; läroplansteori; kommentarmaterial;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om att undersöka hur lärare i idrott och hälsa på gymnasiet arbetar med och tolkar kunskapskraven i idrott och hälsa samt se utifrån kunskapskraven vilka betygsmoment lärarna anser viktiga och hur betygsättningen ska ske. Studien har också undersökt hur lärare uppfattar stödet från skolan och Skolverket i sitt arbete med att tolka kunskapskraven. LÄS MER