Sökning: "bedömning problem"

Visar resultat 1 - 5 av 977 uppsatser innehållade orden bedömning problem.

  1. 1. Hur framställer Brå rättsväsendets hantering av våldtäktsfall? En feministisk intersektionell analys av Brås rapport om det svenska rättsväsendets utredningsarbete av våldtäkt år 2016 och 2017

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Sandra Lööf; [2024]
    Nyckelord :Sexuella övergrepp; våldtäkt; intersektionalitet; feminism; maktstrukturer; rättsväsende; Law and Political Science; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under lång tid har statistiken kring sexuella övergrepp visat att det finns en klyfta mellan antalet anmälningar av våldtäkt och antalet fällda domar i Sverige. Det har mot denna bakgrund gjorts studier av orsakerna till det. LÄS MER

  2. 2. Utvärdering av smärtenkät för bedömning av oral smärta hos hund och katt

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Moa De Bourgh; [2024]
    Nyckelord :dental; enkät; veterinär; djurägare; munhälsa; smärtskala; tandvård; tandvärk;

    Sammanfattning : Tandsjukdomar är bland de vanligaste åkommorna som ses hos hund och katt idag, och en stor del av dessa tros orsaka djuren smärta och lidande. Smärta och inflammation som uppstår av eller i samband med dessa sjukdomar har även visat sig ha en negativ påverkan på individens nutritionella status, välfärd och livskvalitet. LÄS MER

  3. 3. "Läsförståelse är en färskvara." : En studie om svensklärare i årskurs 4–6 syn på skönlitterärt läsförståelsearbete med värdegrund och lässtrategier i fokus.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Malin Lundgren; [2024]
    Nyckelord :Fiction; reading comprehension; reading strategies; value base; Teacher of Swedish; grade 4-6; Skönlitteratur; läsförståelse; lässtrategier; värdegrund; svensklärare; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en inblick i hur verksamma svensklärare i årskurs 4–6 arbetar med värdegrundsarbete och lässtrategier under skönlitterär läsförståelseundervisning. Tidigare forskning beskriver skönlitteratur som ett bra läromedel för värdegrundsarbete samtidigt som den synliggör brister kring värdegrundsarbete i samband med skönlitterär läsning i skolverksamheten. LÄS MER

  4. 4. Den artificiella intelligensens begynnelse i skolväsendet – ChatGPT och validitetsproblemet med summativ skrivbedömning i gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :David Nyqvist; [2023-12-13]
    Nyckelord :ChatGPT; AUA; gymnasieskolan; svenska; fusk; bedömning; summativ bedömning; skrivbedömning; AI; validity; upper secondary school; Swedish; cheating; assessment; summative assesment; writing assessment;

    Sammanfattning : The present essay examines the apparent problem in the validity of writing assessment in the Swedish upper secondary school. The problem lies in the introduction of ChatGPT, which the students can use to write abstract texts of high quality. The main analyzing tool to examine this problem is Bachman’s (2005) assessment use argument (AUA). LÄS MER

  5. 5. Det våras för VAS. Sjuksköterskors erfarenheter av att använda smärtskattningsinstrument vid postoperativ smärta

    Magister-uppsats,

    Författare :Lander Jonathan; Klintenberg Linda; [2023-07-03]
    Nyckelord :Sjuksköterska; anestesisjuksköterska; smärta; postoperativ smärta; smärtskattningsinstrument; personcentrerad vård; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Smärta efter operationer är och har varit ett problem under lång tid då smärta är komplext med många nyanser. Mer fokus behöver läggas på patientens subjektiva smärtupplevelse. LÄS MER