Sökning: "bedömning skola"

Visar resultat 1 - 5 av 293 uppsatser innehållade orden bedömning skola.

  1. 1. ”Ibland är det halva klassen som inte fattar, men det vågar de inte säga” : Anonyma digitala enkäter som ett stöd i filosofiundervisningen i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Andrea Dean; [2024]
    Nyckelord :epistemic injustice; Bloom s taxonomy; formative assessment; variation theory; student participation; epistemology; high school; epistemisk orättvisa; Blooms taxonomi; formativ bedömning; variationsteori; elevdeltagande; epistemologi; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka eventuella vinster med att använda anonyma digitala enkäter i filosofiundervisningen i gymnasieskolan. Utgångspunkten är vissa elever kan vara mindre benägna att delta muntligt under filosofilektioner jämfört med lektioner i andra ämnen, vilket delvis kan kopplas till att eleverna upplever att de riskerar att utsättas för epistemisk orättvisa i form av vittnesorättvisa. LÄS MER

  2. 2. Evolutionsundervisning i gymnasieskolan för elever med samhällsvetenskaplig inriktning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildning

    Författare :Nils Hammarberg; [2023]
    Nyckelord :evolution; undervisning; undersökning; enkätstudie; gymnasie; gymnasielärare; naturkunskap; evolutionsundervisning;

    Sammanfattning : Evolution är ett viktigt moment i undervisning om naturvetenskap både i gymnasieskolan och överlag. De lärare som undervisar i naturkunskap kan påverkas av egna erfarenheter och intressen samt selektiva lärotraditioner när det kommer till att lägga upp evolutionsundervisningen (Petersson 2012; Södergren & Ajdert 2019). LÄS MER

  3. 3. Arbetsmiljön för lärare i ämnet idrott och hälsa : En kvalitativ studie från lärare i idrott och hälsas synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Sami Khalil; [2023]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; pedagogiskt arbete; idrott och hälsa; lärare; administrativt arbete;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka arbetsmiljön i yrket som lärare i ämnet idrott och hälsa. Studien utgår från följande frågeställningar: ·         Hur beskriver lärarna arbetet i ämnet idrott och hälsa? ·         Hur påverkas den psykiska hälsan när man arbetar som lärare i idrott och hälsa? ·         Hur arbetar skolorna för att främja en god arbetsmiljö? Metod Studien använder en kvalitativ metod och innehåller fyra intervjuer med lärare i idrott och hälsa på gymnasiet och en intervju med en rektor från en gymnasieskola. LÄS MER

  4. 4. "Vi får ganska bra kläm på de här eleverna" : - En kvalitativ studie om hur Läsa-skriva-räknagarantin efterlevs i förskoleklass och årskurs 1 på åtta skolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Katrin Johnsson; Pia Rimpikangas; [2023]
    Nyckelord :Läsa-skriva-räknagaranti; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie; tematisk analys;

    Sammanfattning : I juni 2019 lagstadgades Läsa-skriva-räknagarantin som enligt Skollagen (SFS 2010:800) ska ge elever rätt till tidigt stöd i svenska, svenska som andraspråk och matematik. Denna kvalitativa studie undersöker med hjälp av semistrukturerade intervjuer hur åtta skolor i tre kommuner organiserar arbetet efter genomfört kartläggningsarbete med Hitta språket i förskoleklass och Nationellt bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1. LÄS MER

  5. 5. Lärares syn på digitala prov i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jonnie Stoltz; [2023]
    Nyckelord :SAMR-modellen; digitalisering; högstadiet; skola; teknologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur digitala verktyg används som bedömningsmetod inom  matematik på högstadiet. Studien genomfördes som en kombination av en kvantitativ enkätstudie med 67 matematiklärare på högstadiet och fyra kvalitativa intervjuer med matematiklärare på högstadiet. LÄS MER