Sökning: "bedömning skrivning"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden bedömning skrivning.

  1. 1. Kvalificerade samtal som redskap i lärares skrivundervisning : en aktionsforskningsstudie om lärares samtalspraktik och reflektioner över sin skrivundervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Cecilia Gustafsson; Cecilia Andersen Frostensson; [2020]
    Nyckelord :action research; discourses of writing; special education consultation; practice architectures; special needs teacher; aktionsforskning; skrivdiskursteori; kvalificerade samtal; praktikarkitektur; skrivundervisning; speciallärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur några lärare i skolans mellanår reflekterar över sin skrivundervisning i kvalificerade samtal med speciallärare. Undersökningen görs med aktionsforskning som ansats, vilket innebär att de kvalificerade samtalen utgör både aktioner och samtal i aktionsforskningsprocessen. LÄS MER

  2. 2. Skrivsvårigheter, skrivundervisning och specialpedagogiska insatser inom skrivning i årskurs 1-6

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Pernilla Johansson; Linda Olofsson; Mikaela Thorén; [2020]
    Nyckelord :Assisterande teknik; bedömning; kartläggning; skrivprocessen; skrivsvårigheter; skrivundervisning; specialpedagogiska insatser; stöttning; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Kravet på skrivförmåga har ökat och förändrats successivt under åren, både i skola och samhälle, med en risk för fler elever i skrivsvårigheter. Detta tillsammans med sviktande resultat i olika mätningar har i förlängningen gjort att skrivningen fått mer uppmärksamhet, där även bedömningsmaterial och tidiga insatser initierats. LÄS MER

  3. 3. Den (o)likvärdiga bedömningen i svenskämnet och dess orsaker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nickolina Engelberger; [2020]
    Nyckelord :Likvärdig bedömning; Textbedömning; Lärares erfarenheter; Normer; Samstämmighet;

    Sammanfattning : Denna översikt syftar till att ge en bild av vilka orsaker som ligger bakom bristerna i likvärdig bedömning i skolans svenskämne. I översikten har jag valt att fokusera på textbedömning då skrivning är en komplex handling som ställer höga krav på den bedömande läraren. LÄS MER

  4. 4. Att ge och få återkoppling : En studie som visar vilket fokus lärare och elever har vid givande avåterkoppling samt hur denna respons upplevs av mottagaren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jennifer Ehn; Lava Aso; [2019]
    Nyckelord :Återkoppling; kamratåterkoppling; självbedömning; formativ bedömning; bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilket fokus lärare och elever har vid givande av återkoppling samt hur denna respons upplevs av mottagaren. Formativ bedömning inom skolan, skrivning och bearbetning av texter samt vilken roll lärar-elevåterkoppling spelar för den enskilde individens lärande har även studerats. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av betong för additiv tillverkning

    M1-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Mathias Liljestrand; Kirill Ljungberg; [2018]
    Nyckelord :additive manufacturing; concrete for 3D-printing; digital fabrication; concrete; extrusion; additiv tillverkning; betong för 3D-skrivning; digital fabrikation; betong; extrudering;

    Sammanfattning : Additiv tillverkning har stor potential för framtida betongkonstruktion. Inom industrier såsom fordonsindustrin, läkemedelsindustrin och flygplansindustrin existerar redan additiva tillverkningsmetoder i kommersiellt syfte men kompatibilitet med utvecklade byggstandarder samt svårigheter att balansera nödvändiga materialegenskaper har gjort att utvecklingen inom byggindustrin går resulterat i att utvecklingen efterfrågade egenskaperna. LÄS MER