Sökning: "bedömning spanska"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden bedömning spanska.

  1. 1. Optimal Dispatch of Green Hydrogen Production

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Nicolas Garcia Vargas; [2023]
    Nyckelord :Green Hydrogen; Dispatch Optimization; Multi-Energy System; Energy Storage; LCOH.; Grön vätgas; Uppdrags Optimering; Multi-Energi System; Energilagring; LCOH.;

    Sammanfattning : This project proposes a hybrid system for hydrogen production, which includes a connection to the grid, a source of renewable energies, namely photovoltaic (PV), a Battery Energy Storage System (BESS), and a PEM (Proton Exchange Membrane) electrolyzer modelled from commercial technologies available. A dispatch optimization algorithm will evaluate the price of the energy inputs and the power available from the solar PV system and will decide the operation on an hourly basis to maximize net profit in a year timeframe. LÄS MER

  2. 2. Bedömning i moderna språk på gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Beatriz Granda; [2020]
    Nyckelord :moderna språk; spanska; bedömning; formativ och summativ bedömning; återkoppling;

    Sammanfattning : Undersökningens resultat visar att bedömning är en naturlig komponent i lärandet och språkundervisningen. Informanterna möter både möjligheter och utmaningar i sitt bedömningsarbete i moderna språk. De använder formativ och summativ bedömning som ett komplement för varandra. LÄS MER

  3. 3. "Bandy del flor [...] se puede discutir si es una estrategia exitosa o no" : Un estudio sobre las dificultades de los profesores de español en la identificación y la evaluación de las estrategias compensatorias léxicas en la comunicación escrita

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Romanska språk

    Författare :Therese Wallerström; [2019]
    Nyckelord :strategier; kommunikationsstrategier; fel; bedömning; skriftlig kommunikation; moderna språk; spanska; estrategias comunicativas; estrategias de comunicación; errores; comunicación escrita; evaluación; calificación; lenguas modernas; español;

    Sammanfattning : En el presente trabajo se ha estudiado la problemática que algunos profesores de español en Suecia enfrentan al identificar y evaluar estrategias comunicativas en una prueba escrita por un alumno del nivel A2. Entrevistas cualitativas semiestructuradas han sido llevadas a cabo con seis profesores de seis escuelas suecas con el objetivo de resaltar sus pensamientos y experiencias acerca la identificación y la evaluación de las estrategias compensatorias léxicas en la comunicación escrita. LÄS MER

  4. 4. Lärarens tydliggörande av kunskapskrav i grundskolan : Att tydliggöra kunskapskraven för spanska som främmande språk. En analys utifrån den formativa bedömningens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Margarita Moreno; [2014]
    Nyckelord :Learning--Evaluation; second language acquisition; Spanish language; compulsory school; course plan; knowledge requirements; formative assessment; assessment for learning; Inlärning – utvärdering; andraspråksinlärning; spanska språket; grundskolan; kursplaner; kunskapskraven; formativ bedömning; bedömning för lärande;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att beskriva en lärares tillvägagångssätt för att tydliggöra kunskapskraven i Lgr 11 som är relaterade till skriftlig språkfärdighet i spanska, samt att ta reda på elevernas uppfattningar om detta tillvägagångssätt. I den här studien används uttrycket att tydliggöra i en bred mening, vari ingår både lärarens verbalisering av kunskapskraven och alla aktiviteter som läraren sätter igång och som ska hjälpa eleverna att utveckla en förståelse för dessa. LÄS MER

  5. 5. ¿Nuevo plan de estudio - nuevas actividades para evaluar en la destreza de expresión escrita? Análisis de las pruebas escritas de un manual escolar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Lisa Elowson; [2013-11-05]
    Nyckelord :skriftlig färdighet; bedömning; formativ bedömning; kommunikativ förmåga; expresión escrita; evaluación; evaluación formativa; competencia comunicativa;

    Sammanfattning : Som blivande lärare i spanska har jag intresserat mig för aktiviteterna som används i skriftliga prov för bedömning av den produktiva färdigheten, att skriva. Den nya läroplanen som trädde i kraft 2011 har i högre grad utgått från Europarådet referensramen för språk, GERS. LÄS MER