Sökning: "bedömning urval"

Visar resultat 16 - 20 av 194 uppsatser innehållade orden bedömning urval.

  1. 16. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jaqueline Sving; Melissa Thom; [2023]
    Nyckelord :NO; SO; läroplanskoder; Blooms reviderade taxonomi; kognitiva processer; kunskapsdimensioner; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER

  2. 17. Empati för offer av psykiskt våld: en komparativ studie rörande perspektivtagande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Love Fors; Hugo Nipstad; [2023]
    Nyckelord :Perspective-taking; empathy; narratives; moral principles; psychological abuse; Perspektivtagande; empati; moraliska principer; narrativ psykiskt våld; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien var ämnad att undersöka skillnader i empatisk förmåga utifrån tre nivåer; perspektiv, kön och våldstyp. Tidigare studier visar att kvinnor har en högre empatisk förmåga än män. LÄS MER

  3. 18. Arbetsterapeutens roll på särskilt boende och hur de arbetar med att främja meningsfulla aktiviteter för personer med demenssjukdom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Susanna Persson; Judith De Leon; [2023]
    Nyckelord :dementia; meaningful activities; occupational therapy; residential care facilities; arbetsterapi; demenssjukdom; meningsfulla aktiviteter; särskilt boende;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att uppleva meningsfullhet i sina aktiviteter är något som arbetsterapeutyrket har kunskap om. Vad arbetsterapeuter har för arbetsuppgifter inom särskilt boende (Säbo) och hur de jobbar med att främja meningsfulla aktiviteter för personer med demenssjukdom saknas det tydliga riktlinjer om Syftet: Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeutens roll och hur de arbetar med att främja meningsfulla aktiviteter för personer med demenssjukdom på särskilt boende. LÄS MER

  4. 19. Ledningsersättningar : Insikter från ett intressentperspektiv

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Kevin Lopes; Andreas Toro Tjernström; [2023]
    Nyckelord :Executives; Remuneration; Legitimacy; Stakeholders; Transparency; Laws; Ledande befattningshavare; Rörlig ersättning; Legitimitet; Intressenter; Transparens; Lagar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förmågan för ett företag att överleva och blomstra beror i stor utsträckning på tillgången till resurser från olika intressenter. För att intressenterna ska vilja tillhandahålla resurser är det kritiskt för företaget att dess handlingar uppfattas som legitima. LÄS MER

  5. 20. Meningsskapande i digital design - En utvärdering av Slow Design som ramverk för design av digitala artefakter

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Can Dücay Erbora; Adam Forssell Ducellis; [2023]
    Nyckelord :Slow Design; UX design; Design science; Grocery Shopping; Web shop; Slow Design; UX-design; Design science; Mathandel; Nätbutik;

    Sammanfattning : Arbetet utforskar hur väl det går att tillämpa Slow Design och dess principer (reveal, expand, reflect, engage, participate, evolve och ritual) inom utvecklingen av digitala artefakter. I kontrast till ett fokus på effektiva interaktioner, fokuserar Slow Design på att främja medvetna interaktioner genom att skapa tillfällen för reflektion. LÄS MER