Sökning: "bedömning urval"

Visar resultat 6 - 10 av 194 uppsatser innehållade orden bedömning urval.

  1. 6. Den formativa bedömningens olika strategier och dess inverkan på elevers textarbete i svenskämnet i grundskolans senare år : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexandra Skoglund; Karin Dimming Ekdahl; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning ●Feedback ●Självreglerat lärande ●Textarbete ●Undervisning ●Svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att öka kunskapen om den formativa bedömningens fem olika nyckelstrategier och hur dessa påverkar elevers arbete med texter i grundskolans senare år. De fem strategierna är transparanta mål, effektiva samtal, återkoppling, självreglerat lärande och kamratrespons. LÄS MER

  2. 7. Effekten av akupunkturbehandling på smärta, funktionell förmåga och livskvalitet hos patienter med spinal stenos : en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Josef Dryselius; Benjamin Töyrä; [2023]
    Nyckelord :akupunktur; funktionell förmåga; smärta; spinal stenos; QoL quality of life ;

    Sammanfattning : Bakgrund: Spinal stenos är en förträngning av ryggmärgskanalen längs med hela ryggmärgen. Akupunkturbehandling vid tillståndet har sedan 2013 konstaterats vara av låg evidensgrad, men viss behandlingseffekt går att se trots bristande studiekvalitet från tidigare forskning. LÄS MER

  3. 8. Bedömning i engelska : bedömningskvalité och tidsutmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Larsson; Carl Nylander; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; undervisningstid; feedback; timplan; engelskämnet;

    Sammanfattning : Lärare har ansvar för elevernas progression i utvecklingen och genom ständig bedömning av elevernas kunskaper anpassas undervisningen. Bedömning som är av kvalité är tidskrävande och tidsbrist är ett återkommande hinder inom läraryrket. Utöver tid för lektioner krävs det tid till att planera, förbereda och bedöma. LÄS MER

  4. 9. Design space exploration for co-mapping of periodic and streaming applications in a shared platform

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Zhang Yuhan; [2023]
    Nyckelord :Design Space Exploration; Periodically activated tasks; Synchronous dataflow; IDeSyDe; Designutrymmesutforskning; Periodiskt aktiverade uppgifter; Synkron data-flöde; IDeSyDe;

    Sammanfattning : As embedded systems advance, the complexity and multifaceted requirements of products have increased significantly. A trend in this domain is the selection of different types of application models and multiprocessors as the platform. LÄS MER

  5. 10. Evolutionsundervisning i gymnasieskolan för elever med samhällsvetenskaplig inriktning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildning

    Författare :Nils Hammarberg; [2023]
    Nyckelord :evolution; undervisning; undersökning; enkätstudie; gymnasie; gymnasielärare; naturkunskap; evolutionsundervisning;

    Sammanfattning : Evolution är ett viktigt moment i undervisning om naturvetenskap både i gymnasieskolan och överlag. De lärare som undervisar i naturkunskap kan påverkas av egna erfarenheter och intressen samt selektiva lärotraditioner när det kommer till att lägga upp evolutionsundervisningen (Petersson 2012; Södergren & Ajdert 2019). LÄS MER