Sökning: "bedömningsinstrument i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden bedömningsinstrument i skolan.

  1. 1. Diagnostiska läs- och skrivprov Bedömning som formar lärandet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Loustalot-Forest; [2020-01-16]
    Nyckelord :Diagnostiska läs- och skrivprov; DLS; formativ bedömning; formativ utvärdering; forma lärandet; prov; läs- och skrivscreening; läsprov;

    Sammanfattning : DLS - diagnostiska läs- och skrivprov är ett frekvent använt screeningmaterial som köps in av skolor för att kartlägga elevers läs- och skrivförmåga på grupp- och individnivå. Det är normrelaterade, standardiserade prov som tillåter jämförelser eftersom proven har prövats ut på en stor grupp jämnåriga. LÄS MER

  2. 2. The Road to Become Agile : A case study of agile transformations in the retail market, including an organization development approach

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Linnéa Rasch; Victor Thun; [2020]
    Nyckelord :Large-Scale Agile Transformation; Agile Project Management; Scrum Implementation; Scrum Culture; Organizational Development; Dialogic Organizational Development; Organizational Change; Organizational Culture; Resistance to Change; PMO; Maturity Model; Agile Practices; Organizational Culture Assessment Instrument; OCAI; Storskalig Agil Transformation; Agil Projektledning; Scrumimplementering; Scrumkultur; Organisationsutveckling; Dialogisk Organisationsutveckling; Organisationsförändring; Organisationskultur; Förändringsmotstånd; PMO; Agil Mognadshetsmodell; Bedömningsinstrument inom Organisationskultur; OCAI.;

    Sammanfattning : In today’s volatile market, retail companies struggle for survival as they have to become more flexible and dynamic. Thus, they change the organization, implementing agile methods. LÄS MER

  3. 3. Arbetsterapeuters erfarenheter av att arbeta inom skolan : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Arbnor Krasniqi; Armand Rostam; [2019]
    Nyckelord :Arbetsterapi intervention; Samarbete; Bedömningsinstrument; Elevhälsan;

    Sammanfattning : Ökningen av antalet verksamma arbetsterapeuter inom skolverksamheten i Sverige har ökat jämfört med tidigare år, dock är det fortfarande få kommuner som erbjuder arbetsterapeutiska insatser inom skolan. Arbetsterapeuten med sin kompetens i skolan kan bidra med stödjande insatser för att öka elevens delaktighet i aktivitet. LÄS MER

  4. 4. Arbetsterapi i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Erika Hedberg Strömberg; Julia Volt; [2016]
    Nyckelord :arbetsterapi; grundskolan; bedömningsinstrument; handstil och sensoriska hjälpmedel; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: I flera länder är arbetsterapeuter anställda inom skolan. I USA är det dessutom ett av de vanligaste anställningsområdena för arbetsterapeuter. Syfte: Att beskriva tidigare forskning om arbetsterapi för elever i grundskolan. Metod: En litteraturstudie gjordes för att besvara syftet med studien. LÄS MER

  5. 5. Att anmäla eller inte anmäla - det är frågan : Skolsköterskors erfarenheter av etiska dilemman vid misstanke om att barn far illa samt anmälan därav - en intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Edith Nilsson; Frida Sigvardsson; [2016]
    Nyckelord :School nurses; child maltreatment; ethical dilemmas; mandatory reporting; Skolsköterskor; barn som far illa; etiska dilemman; anmälningsskyldighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Bakgrund Skolsköterskan träffar alla barn under skolgången vid minst tre planerade tillfällen för hälsobesök. Tillsammans med andra professioner i skolan har skolsköterskan möjlighet att identifiera barn som far illa och har lagstadgad anmälningsplikt. LÄS MER