Sökning: "bedömningsmaterial"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade ordet bedömningsmaterial.

  1. 1. Testning av morfologisk medvetenhet hos elever i årskurs 2

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Amar Yassine; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Tidigare forskning visar att det finns ett samband mellan olika språkliga förmågor och läs- och skrivutvecklingen, varav morfologisk medvetenhet är en av dessa förmågor. Att bedöma morfologisk medvetenhet kan alltså vara ett sätt att identifiera barn som är i risk för läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Att bemöta elever i behov av särskilt stöd i idrott och hälsa : Sex idrottslärares erfarenheter av arbete med extra anpassningar och särskilt stöd

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elin Norling; [2023]
    Nyckelord :idrott och hälsa; extra anpassningar; särskilt stöd; undervisning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och bidra med kunskap utifrån några idrottslärares erfarenheter av och förutsättningar för arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd. I studien har det genomförts intervjuer med sex idrottslärare som undervisar på olika låg- och mellanstadieskolor. LÄS MER

  3. 3. Föräldrars upplevelse av att ha barn med diabetes typ 1 : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Annica Jacobsson; Theodor Öfverbeck; [2023]
    Nyckelord :Adolescents; Children; Parents experience; Type 1 diabetes; Selfcare; Barn; Diabetes typ 1; Egenvård; Föräldrars upplevelser; Tonåringar;

    Sammanfattning : Bakgrund  Diabetes typ 1 är en kronisk autoimmun sjukdom. Tillståndet kräver ständiga kontroller och administrering av insulin. Vid dåligt behandlad sjukdom riskerar personen att drabbas av allvarliga komplikationer. I majoriteten av fallen med pediatrisk diabetes är det barnets föräldrar som får ansvaret att sköta barnets egenvård. LÄS MER

  4. 4. En utvärdering av ett nytt test av morfologisk medvetenhet för elever i årskurs 4

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Johanna Johansson; Annie Stattin; [2023]
    Nyckelord :Morfologi; Logopedi; Morfologisk testning;

    Sammanfattning : Bakgrund. Morfologisk medvetenhet definieras som förmågan att kunna förstå och analysera ords inre struktur samt hur ord böjs och bildas. Morfologisk medvetenhet tillhör tillsammans med andra byggstenar vår språkliga medvetenhet och är viktig för utveckling av litteracitet. LÄS MER

  5. 5. Samråd : -en del i arbetet med Skolverkets garanti för tidiga stödinsatser i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Gelfgren; Pia Hörnkvist; [2023]
    Nyckelord :samverkan; Läsa; skriva; räkna- en garanti för tidiga stödinsatser; bedömning; kartläggning; specialpedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Garantin för tidiga stödinsatser, eller Läsa-, skriva-, räknagarantin som den även kallas, är en reform som infördes i skollagen inför läsåret 2019/2020. Syftet var att tidigt upptäcka och sätta in stödinsatser för elever i de yngre skolåren. LÄS MER