Sökning: "bedömningsmatris"

Visar resultat 6 - 10 av 62 uppsatser innehållade ordet bedömningsmatris.

  1. 6. Den ofrivilligt (?) digitala ledaren : En studie om den av Covid-19 pandemin påtvingade digitala omställning av ledarskap och styrning i kommunikations- och informationsväxling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Mats Andersson; Marcus Bjuhr; [2022]
    Nyckelord :Business process management; Covid-19; Digitalization; Digital economy; Process innovation; Leadership; Manager;

    Sammanfattning : Titel: Den ofrivilligt digitala ledaren – en studie om den av Covid-19 pandemin påtvingade digitala omställning av ledarskap och styrning i kommunikations- och informationsväxling Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi (Examensarbete på grundnivå) Författare: Mats Andersson & Marcus Bjuhr Handledare: Akmal Hyder Examinator: Aihie Osarenkhoe Datum: 2022-05-25   Syfte: Syftet är att undersöka och förstå hur Covid-19 pandemin påverkat ledarskapets digitala omställning i svenska företag samt att förklara hur verksamheterna hanterat den snabba förändringen av kommunikations- och informationskanaler. Metod: Denna studie använder en kvalitativ metod med en hermeneutisk kunskapssyn vilken erkänner komplexiteten i sociala strukturer och tolkar möjliga sanningar genom verkligheten. LÄS MER

  2. 7. Likvärdig bedömning i svenskämnet : En kvalitativ undersökning av svensklärares bedömning av novellanalyser i svenskämnet i gymnasieskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Molin; [2022]
    Nyckelord :likvärdighet; samstämmighet; bedömningsmatriser; gymnasieskolan; svenskämnet;

    Sammanfattning : Studien har tagit sin utgångspunkt ur läraryrkets frågor som handlar om likvärdig bedömning. Syftet har varit att ge ett kunskapsbidrag till forskningsfältet om bedömningspraktiker med fokus på likvärdighet utifrån tre svensklärares ifyllda bedömningsmatriser av tre elevers novellanalyser i kursen svenska 2. LÄS MER

  3. 8. Fysiskt partnervåld i HBTQ-relationer - påverkan på patientens beteenden och upplevda hälsa samt tillämpade hanteringsstrategier : en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Carolina Höög; Kajsa Pärsdotter; [2022]
    Nyckelord :LGBTQ; Intimate Partner Violence; Coping Strategies; Help Seeking; Mental Illness; HBTQ; Partnervåld; Hanteringsstrategier; Hjälpsökande; Psykisk Ohälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund Partnervåld innebär att en person på något sätt våldför sig på eller skadar personen den har en romantisk relation med. Våldet kan ske på olika sätt, men den aktuella litteraturöversikten utgick från det fysiska våldet. Risken att utsättas för partnervåld är högre i en HBTQ-relation än i en heterosexuell relation. LÄS MER

  4. 9. Mänskligare städer : Framtagande av en ny bedömningsmetod för social hållbarhet och bedömning av Kronoparkens centrum i Karlstad

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för energi-, miljö- och byggteknik

    Författare :William Woxnerud; [2022]
    Nyckelord :social sustainability; urban development; built environment; on-site assessment; social hållbarhet; stadsplanering; byggd miljö; platsbedömning;

    Sammanfattning : The concept of sustainability includes three dimensions: ecological-, economical- and social sustainability. Of these dimensions, social sustainability is the hardest to measure and define. Consequently, the social dimension is often ignored in urban development. LÄS MER

  5. 10. Elevers upplevelser av formativa bedömningsmatriser

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Lili Carina Bäcktorp; [2021]
    Nyckelord :uppgiftsspecifik; kamratbedömning; bedömningsmatris; formativ bedömning; kemi;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete har fokuserat på att undersöka elevers upplevelser av formativa bedömningsmatriser i undervisningen i kemi och att undersöka elevers upplevelser av att ge och få kamratrespons. Undersökningen har baserats på 25 elevers upplevelser av när de använt två olika sorters formativa analytiska bedömningsmatriser: en generell/uppgiftsnärabedömningsmatris som användes när de skrev laborationsrapport och gjorde kamratbedömning,och en uppgiftsspecifik som användes när de genomförde laborationsmomenten. LÄS MER