Sökning: "bedömningsmatriser i svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden bedömningsmatriser i svenska.

  1. 1. Likvärdig bedömning och det nationellaprovbetygets värde : En studie om stadieövergångar, uppgiftsbeskrivningar och bedömningsmatriser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rebecka Andersson; [2023]
    Nyckelord :Nationella prov; diskursanalys; textanalys; värdeord; bedömningsmatris;

    Sammanfattning : I Sverige skrivs de nationella proven i svenska vid flera tillfällen under elevernas skolgång, och syftar till att stödja betygssättningen och öka chansen för likvärdiga betyg. Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare tillskriver för betydelse till, och hur de resonerar om, de nationella provens roll i stadieövergången mellan högstadiet och gymnasiet, vilken påverkan de nationella proven har på elevers slutbetyg och vilka kunskaper bedömningsmatrisen för de nationella proven faktiskt säger att eleverna ska bemästra. LÄS MER

  2. 2. Likvärdig bedömning i svenskämnet : En kvalitativ undersökning av svensklärares bedömning av novellanalyser i svenskämnet i gymnasieskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Molin; [2022]
    Nyckelord :likvärdighet; samstämmighet; bedömningsmatriser; gymnasieskolan; svenskämnet;

    Sammanfattning : Studien har tagit sin utgångspunkt ur läraryrkets frågor som handlar om likvärdig bedömning. Syftet har varit att ge ett kunskapsbidrag till forskningsfältet om bedömningspraktiker med fokus på likvärdighet utifrån tre svensklärares ifyllda bedömningsmatriser av tre elevers novellanalyser i kursen svenska 2. LÄS MER

  3. 3. En analys av hur en undervisning med Investigative Science Learning Environment (ISLE) bör påverka elevers syn på fysik, fysikinlärning och fysikexperiment. Samt en svensk översättning av två Research-Based Assessment Instruments (RBAIs) - CLASS och ECLASS.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Johan Henriksson; [2020]
    Nyckelord :Class; Eclass; Isle; Investigative Science Learning Environment;

    Sammanfattning : Först ges en beskrivning av undervsiningsfilosofin Investigative Science Learning Environment (ISLE) och research-based assessment instruments (RBAIerna) CLASS och ECLASS, följt av en översättning till svenska av RBAIerna. En analys skedde sedan av hur svaren till påståendena i RBAIerna (pre- vs post-) förväntas ändras om en ISLE-baserad undervisning ges. LÄS MER

  4. 4. Anpassad till syfte, mottagare och kommunikationssituation? Gymnasieelevers förståelse av kunskapskraven

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonna Pleijel; [2018]
    Nyckelord :gymnasieskolan; svenska; formativ bedömning; kunskapskrav; bedömningsmatriser; fokusgrupper;

    Sammanfattning : I föreliggande examensarbete undersöker jag gymnasieelevers förståelse av begrepp och formuleringar i kunskapskraven i ämnet Svenska, med syftet att få djupare förståelse för huruvida kunskapskravens formuleringar kan och bör användas i lärares formativa återkoppling till elever. Undersökningen har genomförts i fokusgrupper, där jag genom att låta informanter tillsammans diskutera begrepp i kunskapskraven, velat ta reda på om informanterna förstår dessa begrepp, samt hur de tolkar begreppen i förhållande till autentiska exempel på elevtexter. LÄS MER

  5. 5. Kan ett fel också vara rätt? : En analys av icke godtagbara elevtexter från det nationella provet i svenska för årskurs 3, år 2012-2014.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Kristin Sandberg; Matilda Vedin; [2018]
    Nyckelord :Svenska; Nationella prov; Bedömning; Faktatext; Textanalys;

    Sammanfattning : Studien har syftat till att utifrån två separata analysmodeller analysera icke godtagbara elevtexter från det nationella provet i svenska, gällande delprov H, som behandlar faktatexter, för åren 2012–2014. I studiens första analysmodell synliggörs vilka brister elevtexterna innehåller utifrån lärarens bedömning samt hur de kan kategoriseras utifrån fyra valda kategorier; ämnesspecifika ord, faktafel, innehållet framgår inte tydligt/blir begripligt och återger inte efterfrågade information. LÄS MER