Sökning: "bedömningsprocesser"

Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade ordet bedömningsprocesser.

  1. 16. Överens på skilda grunder – en studie i bedömningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Björn Moberg; [2016]
    Nyckelord :Bedömningspraktik; Betyg;

    Sammanfattning : Detta är en närstudie av hur lärares bedömningsprocesser kan skilja sig respektive överensstämma. Överlappande och särskilda tillvägagångssätt, värderingar och uppfattningar delas i denna studie in i kategorier. Kategorierna fokuserar på skillnader i dessa tillvägagångssätt, snarare än på de personer som representerar dem. LÄS MER

  2. 17. Bedömningsprocesser i praktiken : Hur läraren arbetar med kamratbedömning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Mäkelä; Josefin Lindström; [2015]
    Nyckelord :bedömning; observation; intervju; formativ bedömning; kamratbedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lärare arbetar med bedömningsprocesser i klassrummet, med ett särskilt fokus på kamratbedömningsmoment. Studien svarar på forskningsfrågorna om hur läraren klargör målen för eleverna, på vilka sätt lägger läraren en grund för att kamratbedömningen ska bli framåtsyftande, samt vilka metoder läraren använder för kamratbedömning. LÄS MER

  3. 18. En studie kring lärares uppfattningar om matematikboken och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jesper Olofsson; Carl Nielsen; [2015]
    Nyckelord :bedömning; matematikbok; formativ bedömning; summativ bedömning; klassrum; kvalitativa intervjuer; undervisning; socialkonstruktivism; läromedel;

    Sammanfattning : Ambitionen med detta arbete är att undersöka huruvida det finns något mönster mellan användandet av matematikboken och de bedömningsprocesser som sker i skolan. Flera forskare och rapporter (Johansson, 2006; Löwing; 2004; McDuffie & Mather, 2006, Skolverket 2003) pekar på att matematikboken har en väldigt central roll i undervisningen i skolan och att de bedömningar som oftast gjordes var summativa bedömningar i samband med prov eller diagnoser. LÄS MER

  4. 19. Formativa bedömningsprocesser i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Susanne Tobiasson; [2015]
    Nyckelord :Special school; Developmental disabilities; Formative assessment; Grundsärskola; Utvecklingsstörning; Formativa bedömningsprocesser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur verksamma pedagoger inom grundsärskolan arbetar med formativa bedömningsprocesser. Frågeställningen handlar om hur pedagogerna synliggör kunskapskraven för elever som har en utvecklingsstörning, hur de följer upp elevernas lärprocesser samt vilka verktyg de använder i det formativa arbetet med eleverna. LÄS MER

  5. 20. Objektiv respektive subjektiv bedömning i rekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Emelia Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Rekrytering sprocess; bedömningsproces s; subjektivitet; objektivitet; kommu nal verksamhet;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie har genomförts där syftet var att undersöka personalchefers känsla och åsikter kringsubjektivitet och objektivitet under rekryterings-och bedömningsprocesser. Telefonintervjuer har gjortsmed fem personalchefer inom kommunal verksamhet,både i stora och små kommuner. LÄS MER