Sökning: "bedömningsprocesser"

Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade ordet bedömningsprocesser.

  1. 21. Hur vi kan förstå riskbedömning på nationell nivå : En jämförande studie om Sveriges och Norges nationella riskbedömningar

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Sofie Åberg; [2014]
    Nyckelord :Nationella riskbedömningar; policy transfer; lärande; risker; riskforskning; Sverige; Norge; Myndigheten för samhällsskydd och beredskap; Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap;

    Sammanfattning : Fenomenet med nationella riskbedömningar är relativt nytt i Europa. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap överlämnade den allra första nationella riskbedömningen till regeringen år 2013. LÄS MER

  2. 22. Risker och utmaningar med global sourcing – En studie om hur Volvo Bussar och AQ Group upplever samt hanterar risker och utmaningar vid sourcing i Indien

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Martina Karlsson; Amanda Lantz; [2013-12-12]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi lever i en värld som blir allt mer global, vilket skapar möjligheter för företag att sourca produkter från de platserna i världen med bäst kompetens och/eller lägst pris. Indien är ett av de mest attraktiva länderna för företag att sourca ifrån, vilket dels beror på landets rika invånarantal, starka tillväxt och höga kompetens. LÄS MER

  3. 23. Bedömningsprocessen i företagsekonomi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Andreasson; [2011]
    Nyckelord :Företagsekonomi; Bedömning; Styrdokument; Formativ; Summativ;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att öka kunskapen om hur lärare i företagsekonomi arbetar med bedömning i sin undervisning. Eftersom läroplanen grundar sig på i förväg definierade mål och kunskapskrav, så var avsikten att undersöka hur dessa återspeglas i lärarnas bedömningspraktik, ifråga om vilka bedömningsprocesser som används och hur kraven tydliggörs för eleverna. LÄS MER

  4. 24. Lärares lärande om bedömning : En aktionsforskningsstudie om konsten att ta reda på vad elever kan

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad; Sektionen för lärarutbildning (LUT); Forskning om utbildning och lärande inom lärarutbildningen (FULL)

    Författare :Fredrik Thornberg; [2011]
    Nyckelord :Assessment; learning; formative; action research; tensions; planning; reviews; individual educational plan; Bedömning; lärande; formativ; aktionsforskning; spänningsfält; planering; omdömen; IUP;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att kartlägga lärares syn på bedömningskompetens. En långsiktig intention är även att synliggöra lärares kompetensutvecklingsbehov inom bedömningsområdet. Processen vägleddes av en frågeställning gällande de kunskapsbehov som synliggörs i lärares diskussioner. LÄS MER

  5. 25. Överbetyg eller underprestation. Prestation, betyg och kön i skolverksrapporter 1991-2008

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Sundman Marknäs; [2009]
    Nyckelord :betyg; diskurs; essentialism; flickor; genus; kön; likhet; pojkar; skolprestation; särart;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge en bild av hur skolverket i sin skriftserie ”Rapporter” förklarar betygsskillnader mellan pojkar och flickor, samt om detta kan säga något om vilken diskurs kring kön detta grundar sig på. För en bakgrund ger jag först en kort överblick över svensk skolhistoria som är koncentrerad kring kön och betyg. LÄS MER