Sökning: "bedömningssätt"

Visar resultat 6 - 10 av 23 uppsatser innehållade ordet bedömningssätt.

  1. 6. "Men vadå eleverna kan väl läsa" : Mätning av läsförståelse på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Julia Gillqvist; [2017]
    Nyckelord :Mäta läsförståelse; svenska; svensklärare; gymnasieskola; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie har en tidigare genomförd litteraturstudie som bakgrund vilken syftade till att kartlägga den kunskapssyn som ligger bakom mätning av elevers läsförståelse. Litteraturstudien visade att forskningsområdet är eftersatt men i en försiktig slutsats konstaterades att det nationella läsförståelseprovet under Lgy11 bättre verkar spegla samhällets kunskapssyn än under Lpf94. LÄS MER

  2. 7. Barnkonventionen som svensk lag -- för barnets bästa?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Thea Palmqvist; [2016]
    Nyckelord :Familjerätt; Barnkonventionen; Inkorporering; Barnets bästa; Barnets rätt att komma till tals; Införlivandemetoder; SOU 2016:19; Law and Political Science;

    Sammanfattning : In February 2016 The Inquiry on the rights of the child handed over a proposal for an act on incorporating the UN Convention on the Rights of the Child (CRC) into Swedish law. The purpose of this essay has been to illuminate this proposal in view of the principle of the best interests of the child, and the question at issue has been if the principle would get affected of incorporation, and in that case how. LÄS MER

  3. 8. Vem får högst betyg? : En kvalitativ studie om genus och bedömning i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Madeleine Eriksson; Jessica Yousef; [2015]
    Nyckelord :Genus; bedömning; betyg; idrott; feedback; formativ; summativ; lärare;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att ta reda på hur lärarna förhåller sig till genus och bedömning i ämnet idrott och hälsa i årskurs 7-9. Våra frågeställningar var: Bedöms pojkar och flickor på olika sätt? Vilka faktorer tar läraren hänsyn till i sin bedömning? Hur arbetar läraren med feedback? Metod Studien har en kvalitativ ansats där tre idrottslärare har intervjuats. LÄS MER

  4. 9. Bedöma eller berömma? Niondeklassares kamrat- och självbedömning vid ensemblemusicerande i musikundervisningen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johan Alm; [2014]
    Nyckelord :Lärande bedömning; kamratbedömning; självbedömning; kritiska aspekter; ensemblespel; cirkelogram; musikalisk kvalitetsuppfattning; transparent bedömning; bedömningsmatris; återkoppling; Performing Arts;

    Sammanfattning : Lärande bedömning är den kanske starkaste pedagogiska riktningen inom svensk skola just nu. Bedömning ska enligt den inte användas i första hand för att sätta betyg och sortera, utan vara en utgångspunkt för att eleven ska lära sig mer. Kamrat- och självbedömning blir viktiga ingredienser i undervisningen. LÄS MER

  5. 10. En resa i betygsskalan : en studie av hur medieelever beskriver att bli betygssatta i de medie-estetiska ämnena

    M1-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Hammar Lovisa; [2014]
    Nyckelord :politics; society; grade system; grades; mark; summative grading; formative grading; ethnographic study; discourse analysis; discourse theory; esthetical program; self-image of the pupils; teacher profession; politik; samhället; betygssystemet; betyg; betygssättning; summativ bedömning; formativ bedömning; etnografisk studie; diskursanalys; diskursteori; estetiskt program; elevers självbild; läraryrket;

    Sammanfattning : Min tanke bakom undersökningen är att betygsättning och olika former av bedömningssätt är frågor lärare måste ta ställning till i utövandet av sin yrkesroll, från ett makt- och elevperspektiv. Som lärare har man makten att öppna respektive stänga dörrar för elever, då betyg blir avgörande för elevernas vidare utbildning. LÄS MER