Sökning: "bedömningsstöd i svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden bedömningsstöd i svenska.

  1. 1. Screening av Läsförmåga i årskurs 1: nationellt bedömningsstöd + kompletterande tester = sant?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Westin; Malin Wilson; [2023]
    Nyckelord :avkodning; läsförståelse; fonologisk medvetenhet; identifiering av lässvårigheter; simple view of reading;

    Sammanfattning : Sedan 2016 utförs ett nationellt bedömningsstöd i svenska grundskola årskurs 1-3. Bedömningsstödet är utformat för att ge en samlad bild över elevernas kunskapsutveckling i de tidiga skolåren och genomförs i början och slutet av årskurs 1. LÄS MER

  2. 2. "Vi får ganska bra kläm på de här eleverna" : - En kvalitativ studie om hur Läsa-skriva-räknagarantin efterlevs i förskoleklass och årskurs 1 på åtta skolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Katrin Johnsson; Pia Rimpikangas; [2023]
    Nyckelord :Läsa-skriva-räknagaranti; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie; tematisk analys;

    Sammanfattning : I juni 2019 lagstadgades Läsa-skriva-räknagarantin som enligt Skollagen (SFS 2010:800) ska ge elever rätt till tidigt stöd i svenska, svenska som andraspråk och matematik. Denna kvalitativa studie undersöker med hjälp av semistrukturerade intervjuer hur åtta skolor i tre kommuner organiserar arbetet efter genomfört kartläggningsarbete med Hitta språket i förskoleklass och Nationellt bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1. LÄS MER

  3. 3. ”En vibration av att någonting inte lirar riktigt och att man behöver en liten…knuff.” : Centrala begrepp i Läsa, skriva, räkna - garantin.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cecilia Wiberg; Madeleine Oljemark; [2023]
    Nyckelord :Läsa; skriva; räkna - en garanti; lågstadiet; stödinsatser; intervjuer; bedömningsstöd;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna kvalitativa studie har en fenomenografisk ansats där vi avser att beskriva hur lärare och speciallärare uppfattar de centrala begreppen i Läsa, skriva, räkna garantin samt deras uppfattningar kring hur implementeringen genomförts. Samarbetet mellan lärare och speciallärare vid särskild bedömning av resultaten av de nationella proven i svenska i årskurs 3 har studerats. LÄS MER

  4. 4. Samarbete mellan lärarprofessioner för att eleverna ska nå målen : Lärandemiljö och tidiga insatser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Åsa Andersson; Maria Östlund Rees; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; samarbete; lärmiljö; lärandemiljö; tidiga insatser; inkludering; läs- och skrivinlärning; speciallärare; specialpedagog; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur speciallärare och lärare beskriver att de samarbetar gällande de elever som bedöms vara i svårigheter och därmed riskerar att inte nå kunskapsmålen i årskurs tre i ämnet svenska. Studien är relevant eftersom det finns behov av mer kunskap om professioners samarbete, proaktivt arbetssätt, god lärandemiljö och tidiga insatser för läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  5. 5. Ju fler kockar … : En kvantitativ studie om hur undervisningen i svenskämnen har organiserats i grundskolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Regina Sivén Majstorovic; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract I skolan speglar svenska och svenska som andraspråk (SVA) vårt multikultturella samhälle. Båda ämnenea har likvärdiga betyg och ger samma behörighet för gymnasieskolan och högre utbildning. Eleverna i dessa ämnen undervisas ofta tillsammans av en och samma lärare i samma klassrum. LÄS MER