Sökning: "bedömningsstöd"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade ordet bedömningsstöd.

  1. 1. Lärares hantering av Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd för läsning på höstterminen i årskurs 1 - En kvalitativ intervjustudie av sex lågstadielärares uppfattningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristiina Halonen; Anne Wallberg; [2020-06-23]
    Nyckelord :bedömningsstöd; läsförståelse; årskurs 1; ntervju; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syfte Kunskapskrav i läsförståelse för skolans årskurs 1 infördes år 2016. Sedan dess är lärarna ålagda att bedöma elevernas läsförmågor på höstterminen i årskurs 1 med Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd. LÄS MER

  2. 2. Tidig upptäckt av elever som utmanar matematikundervisningen En kvantitativ studie om analysarbete och tidiga insatser med utgångspunkt i Skolverkets Bedömningsstödi Matematik för år 1

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Camilla Husberg; Ann-Marie Zakariasson; [2020-02-26]
    Nyckelord :bedömningsstöd; taluppfattning; matematiksvårigheter; särskild fallenhet; analys; tidig upptäckt; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur analysarbetet av resultaten från Skolverkets Bedömningsstöd i matematik för årskurs1genomfördessamt vilka didaktiska effekter dessa analyser ledde till i verksamheten. Syftet var även att undersöka om Bedömningsstödet ledde till tidig upptäckt och tidiga insatser av elever som är i behov av anpassningar, både för de som är i matematiksvårigheter och de med särskild fallenhet. LÄS MER

  3. 3. Nationellt bedömningsstöd i läs-­‐ och skrivutveckling En kvalitativ intervjustudie med åtta lågstadielärare om hur de erfar och uppfattar bedömningsstödet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Paulina Löventun; [2020-02-25]
    Nyckelord :nationellt bedömningsstöd; formativ bedömning; bedömning; likvärdig och rättvis utbildning;

    Sammanfattning : Det finns olika typer av bedömningsstöd som lärare kan använda för att veta hur elever ligger tilloch hur lärare sedan kan lägga upp sin fortsatta undervisning. I denna studie är det nationellabedömningsstödet i läs- och skrivutveckling i fokus och utgör utgångspunkt för studien. LÄS MER

  4. 4. Bedömningsstödet i svenska – pedagogiska konsekvenser : några lärares och speciallärares tankar kring undervisning och samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Therése Ölund; [2020]
    Nyckelord :Assessment support; collaboration; teaching; assessment; formative assessment; Bedömningsstöd; samverkan; undervisning; bedömning; formativ bedömning;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är det en förutsättning att ha goda läs- och skrivfärdigheter för att kunna delta fullt ut. Läsning är en grund för lärande och skrivande används både för att dokumentera kunskap och som redskap för lärande. LÄS MER

  5. 5. Kronstrandsmodellen : Hur uppfattar elever i grundskolans senare år en metodik kring bedömning av deras orienteringsförmåga?

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Olov Gohde; [2020]
    Nyckelord :orientering; bedömning; idrott hälsa;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka hur en metodik för bedömning av orienteringsförmågan, benämnd som Kronstrandsmodellen, är i enlighet med Skolverkets bedömningsstöd. Studien undersöker om metodiken är applicerbar för årskurs 9 i grundskolan och om eleverna uppfattar att metodiken är trovärdig och tillförlitlig för att mäta deras orienteringsförmåga. LÄS MER