Sökning: "bedömning för lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden bedömning för lärande.

  1. 1. En studie av formativ bedömning och dess påverkan på elevers lärande i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Alma Genell; Saga Åstrand; [2023]
    Nyckelord :Effekter; formativ bedömning; matematikundervisning; strategier;

    Sammanfattning : Definitionen av formativ bedömning är tämligen diffus och bred vilket gjort den förhållandevis öppen för tolkning. Detta har i sin tur lett till att formativ bedömning uppfattats och används av lärare på varierande sätt. LÄS MER

  2. 2. Musiklärares perspektiv på undervisning och bedömning i och genom musikskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Per Linus Westberg; Doglas Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; formativ; interaktion; musikskapande; redskap; sociokultur.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur musiklärare beskriver sin undervisning och bedömning i musikskapande i grundskolan. Enligt tidigare forskning varierar undervisning och bedömning i musik beroende på flertalet faktorer. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar om hur elevers målbilder i teknikundervisning påverkar deras lärande i årskurserna 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Abdulrahman Sultan Kadir; [2023]
    Nyckelord :Lärarens uppfattningar; lektionsmål; teknikundervisning; didaktik; lärande; formativ bedömning; kommunikation; motivation; årskurs 7-9;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa lärares uppfattningar om hur elevers målbilder i teknikundervisning påverkar deras lärande i årskurserna 7-9. För att genomföra undersökningen formulerades två frågeställningar: Vilka uppfattningar har lärare om hur väl och på vilka sätt elevers målbilder stämmer med lärarens? - Vilka uppfattningar har läraren om hur elevers målbilder i jämförelse med lärares påverkar deras lärande?  För att undersöka frågeställningarna intervjuades fem tekniklärare i årskurserna 7-9. LÄS MER

  4. 4. Då får man hjälp, så det blir rätt : En intervjustudie med åtta elever i årskurs 3 om deras upplevelser av bedömning i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johanna Persson; Erika Johansson; [2022]
    Nyckelord :Assessment; primary school pupils; pupil perspective; the Swedish subject; Bedömning; lågstadieelever; elevers perspektiv; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med ett elevperspektiv på hur elever i årskurs 3 upplever att bli bedömda och hur de upplever bedömningsmetoder som är vanligt förekommande i svenskämnet. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har vi utfört åtta elevintervjuer på två skolor. LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning; Hur tillämpas formativ bedömning i högstadiets fysikundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Emmanuel Mukumu; [2021]
    Nyckelord :Dylan Wiliams nyckelstrategier; gemensam måltolkning; feedback; självreglerat lä- rande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få ökad kunskap om hur fysiklärare på högstadiet tillämpar for- mativ bedömning i praktiken. Hur ofta utför lärarna formativ bedömning? Vilka me- toder använder sig lärarna av, och vilka faktorer påverkar deras arbete med formativ bedömning? En enkät med frågor direkt kopplade till Dylan Wiliams fem nyckelstra- tegier för formativ bedömning skickades ut via e-post till högstadielärare inom ett skol- område. LÄS MER