Sökning: "befrämjar"

Visar resultat 11 - 15 av 45 uppsatser innehållade ordet befrämjar.

  1. 11. Musik i förskolan : hinder och möjligheter

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Francisco Aracena; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Miljö; Musik; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att öka förståelsen kring musicerandets villkor i förskolan. Frågorna som väglett studien är: Vad hindrar pedagogerna att iscensätta musicerande i förskolan? Vad befrämjar musicerande i förskolan? Studien är uppbyggd utifrån en kvalitativ metod baserad på semistrukturerade intervjufrågor. LÄS MER

  2. 12. Barn på flykt – temporärt rotlösa men aldrig röstlösa : En multimodal textanalys av tre samtida svenska bilderböcker

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Pfister; [2016]
    Nyckelord :multimodal textanalys; systemisk-funktionell grammatik SFG ; systemisk-funktionell lingvistik SFL ; ideationell metafunktion; transitivitet; ergativitet; processtyper; förstadeltagare; bilderböcker; flykt; flyktingbarn; hem;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att belysa flyktingbarnens porträttering i tre samtida svenska bilderböcker för barn i för- och grundskoleålder, som har flyktingbarnens öden som huvudtema. Fokus ligger på protagonisternas utveckling vid flyktresornas olika stadier. LÄS MER

  3. 13. Barns samspel : En studie om hur förskollärare befrämjar barns sociala samspel på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Alicia Jarl; Caroline Jebens; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Förskolegården; Samspel; Utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur förskollärare menar att de befrämjar barnens samspel under utomhusleken. Våra forskningsfrågor är: Vilka strategier använder förskollärarna sig av för att främja barns samspel i utomhusmiljön och hur deras förskolegård bidrar till barns sociala samspel. LÄS MER

  4. 14. Barn på flykt – temporärt rotlösa men aldrig röstlösa : En multimodal textanalys av tre samtida svenska bilderböcker

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Pfister; [2016]
    Nyckelord :multimodal textanalys; systemisk-funktionell grammatik SFG ; systemisk-funktionell lingvistik SFL ; ideationell metafunktion; transitivitet; ergativitet; processtyper; förstadeltagare; bilderböcker; flykt; flyktingbarn; hem;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att belysa flyktingbarnens porträttering i tre samtida svenska bilderböcker för barn i för- och grundskoleålder, som har flyktingbarnens öden som huvudtema. Fokus ligger på protagonisternas utveckling vid flyktresornas olika stadier. LÄS MER

  5. 15. Barns möjligheter till språk-, läs- och skrivutveckling : - utifrån det pedagogiska arbetet i förskola och förskoleklass.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Carina Månsson; Marie Olsson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; pedagogers kunskap; språklig medvetenhet; tidiga insatser; tidig upptäckt.;

    Sammanfattning : Forskning visar att tidiga insatser i form av strukturerade metoder i språklig medvetenhet är en viktig grund för att utveckla barns språk-, läs- och skrivförmåga. Vår erfarenhet är att antalet barn med olika former av språkförseningar ökar. LÄS MER