Sökning: "begåvning hinder"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden begåvning hinder.
1. Särskild begåvning i matematik : Lärares erfarenheter av identifiering och undervisning av särskilt begåvade elever i matematik i grundskolans tidigare år.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka lärares erfarenheter av att identifiera särskilt begåvade elever i matematik samt lärares erfarenheter av att undervisa dessa elever. Studien syftar vidare till att undersöka eventuella hinder kopplade till detta. LÄS MER
2. Särbegåvning i en mångkulturell skola : En litteraturgranskning om särskilt begåvade elever med migrationsbakgrund
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Den svenska skolan präglas av många missuppfattningar om särskild begåvning. Elever som är särbegåvade förväntas exempelvis ofta prestera högt och lyckas i skolan utan några särskilda stödinsatser. Men tidigare forskning har visat att de tvärtom ofta upplever svårigheter i skolan. LÄS MER
3. Hinder och möjligheter i arbetet med särskilt begåvade elever i utsatta områden : En intervjustudie med speciallärare och specialpedagoger
Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Den här studien handlar om särskilt begåvade elever i utsatta områden. Syftet var att undersöka speciallärare och specialpedagogers uppfattningar om vilka faktorer som på organisations-, grupp- och individnivå är hinder och möjligheter i arbetet med särskilt begåvade elever. LÄS MER
4. En studie om lärares syn på arbetet med särskilt begåvade elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I svensk skoldebatt diskuteras det om bristande stöd och för låg kunskap kring hur skolan kan stötta särskilt begåvade elever att utvecklas på sin nivå. År 2010 trädde lagen om elevers rättighet att utvecklas så långt de kan in, vilket kom att synas i läroplanen år 2011. LÄS MER
5. Skolutveckling med kognitionen i fokus : framgångar och utmaningar i att möta elevers olikheter och likheter
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : The purpose of the study is to acquire knowledge and understanding of successful school development, with a focus on students' cognitive abilities. The survey focuses on the implementation of development work and its effects on the organization and students' development. LÄS MER