Sökning: "begåvning hinder"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden begåvning hinder.

  1. 1. Särskild begåvning i matematik : Lärares erfarenheter av identifiering och undervisning av särskilt begåvade elever i matematik i grundskolans tidigare år.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sofie Johansson; [2023]
    Nyckelord :Grundskola; högpresterande elever; lärarkompetens; matematik; särbegåvning; särskilt begåvade elever; särskild begåvning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka lärares erfarenheter av att identifiera särskilt begåvade elever i matematik samt lärares erfarenheter av att undervisa dessa elever. Studien syftar vidare till att undersöka eventuella hinder kopplade till detta. LÄS MER

  2. 2. Särbegåvning i en mångkulturell skola : En litteraturgranskning om särskilt begåvade elever med migrationsbakgrund

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Tinny Byström; [2023]
    Nyckelord :Giftedness; special talent; gifted students; school; school success; migration experiences; migration background; Särbegåvning; särskild begåvning; särbegåvade elever; skola; skolframgång; migrationserfarenheter; migrationsbakgrund;

    Sammanfattning : Den svenska skolan präglas av många missuppfattningar om särskild begåvning. Elever som är särbegåvade förväntas exempelvis ofta prestera högt och lyckas i skolan utan några särskilda stödinsatser. Men tidigare forskning har visat att de tvärtom ofta upplever svårigheter i skolan. LÄS MER

  3. 3. Hinder och möjligheter i arbetet med särskilt begåvade elever i utsatta områden : En intervjustudie med speciallärare och specialpedagoger

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Svensson; [2022]
    Nyckelord :särskilt begåvade elever; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om särskilt begåvade elever i utsatta områden. Syftet var att undersöka speciallärare och specialpedagogers uppfattningar om vilka faktorer som på organisations-, grupp- och individnivå är hinder och möjligheter i arbetet med särskilt begåvade elever. LÄS MER

  4. 4. En studie om lärares syn på arbetet med särskilt begåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Paulina Gatu; Jennie Borgstedt; [2022]
    Nyckelord :Särskild begåvning; stöttning; upptäcka; individuella anpassningar; utmaningar;

    Sammanfattning : I svensk skoldebatt diskuteras det om bristande stöd och för låg kunskap kring hur skolan kan stötta särskilt begåvade elever att utvecklas på sin nivå. År 2010 trädde lagen om elevers rättighet att utvecklas så långt de kan in, vilket kom att synas i läroplanen år 2011. LÄS MER

  5. 5. Skolutveckling med kognitionen i fokus : framgångar och utmaningar i att möta elevers olikheter och likheter

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lilyana Thorsager; Charlotta Lindvall; [2021]
    Nyckelord :Cognitive variations; Giftedness; Neurodevelopmental disorders; School development; SOC; Special needs education; Successful schools; Twice exceptional; Framgångsrik skola; KASAM; Kognitiva variationer; Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; Skolutveckling; Specialpedagogik; Särskild begåvning; Twice exceptional;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to acquire knowledge and understanding of successful school development, with a focus on students' cognitive abilities. The survey focuses on the implementation of development work and its effects on the organization and students' development. LÄS MER