Sökning: "begränsningar lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 256 uppsatser innehållade orden begränsningar lärande.

  1. 1. "Bilar är coola och tjejer vill bara ha fina saker" : - En intervjustudie om barns föreställningar om könsnormer och begränsningar i en svensk förskola

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Towe Linnér; Erika Wirblad; [2019]
    Nyckelord :Begränsning; femininitet; förskola; könsnorm; könsregim; könsstereotyp; leksak; maskulinitet.;

    Sammanfattning : Studien har genomförts för att undersöka barns föreställningar om könsnormer kring leksaker samt om de känner sig begränsade i förskolan på grund av kön. Studien är tidsaktuell och relevant i och med den nya revideringen i läroplanen för förskolan där det skrivs fram att könsmönster kan begränsa barns chans till utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 2. Varför blir teknikämnet ofta osynligt i de lägre årskurserna? En studie om lärares attityder och teknikundervisning i de lägre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Maria Lejonheden; Magnus Mårtensson; [2019]
    Nyckelord :Attityder; DAS; Grundskolan; Likvärdighet; Självförmåga; Teknikundervisning; Ämnesbehörighet; Ämneskunskap;

    Sammanfattning : Vi har i vår studie velat undersöka hur man bedriver teknikundervisning i F-3 i olika klasser, för att försöka se om tekniklärarnas bakgrund och attityder till teknikämnet är faktorer som påverkar undervisningens förutsättningar. Vi har för att ta reda på lärarnas attityder till ämnet undersökt faktorer som lärares bakgrund, deras upplevda relevans av teknikämnet (i konkurrens med andra ämnen), upplevd självförmåga i att undervisa i ämnet samt kontextberoende faktorer som tid, tillgång till material samt om man upplever att man har kollegialt stöd. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande undervisning i svenska på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Johanna Mufic; [2019]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; Litteraturdidaktik; Svenskämnet; Svenskundervisning; Årskurs 6-9;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt fokuserades begreppet litteraturdidaktik med syftet att undersöka vilken svensk litteraturdidaktisk forskning med fokus på gymnasiet och grundskolan årskurs 6–9 fanns? Vidare undersöktes också vilka teman som kunde identifieras inom det litteraturdidaktiska forskningsfältet i de artiklar som inkluderades i kunskapsöversikten. Resultatet bestod av systematiskt insamlade källor bestående av vetenskapliga artiklar i sökningar som gjorts i Linköpings universitets sökverktyg UniSearch samt i SwePub. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkiga elevers utveckling i matematik genom kommunikativ undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Elsa Karlsson; [2019]
    Nyckelord :flerspråkighet; kodväxling; kommunikation; matematik; transspråkande;

    Sammanfattning : Många elever i dagens samhälle är flerspråkiga och kommer till skolan med olika bakgrunder, vilket gör att många olika förväntningar och normer ska samspela. Det gör att lärare behöver kunskaper om hur undervisningen kan formas utefter detta. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet och grovmotorik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elin Johansson; Karin Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Barn; didaktiska val; didaktisk design; fysisk aktivitet; förskollärare; grovmotorik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett didaktiskt perspektiv synliggöra hur förskollärare stimulerar barn till fysisk aktivitet och utveckling av grovmotorik. De frågeställningar som undersöks i studien är: Vilka didaktiska val gör förskollärare för att stimulera barn till fysisk aktivitet, vilka didaktiska val gör förskollärare för att stimulera barns grovmotorik samt vilket samband finns mellan fysisk aktivitet och utveckling av grovmotorik. LÄS MER