Sökning: "begreppet friluftsliv"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden begreppet friluftsliv.

  1. 1. Så här sjöar och sånt där, eller räknas det som friluftsliv? : En kvalitativ undersökning utifrån elevers perspektiv på friluftsliv

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Hampus Henricsson; Ludde Minton; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet är att undersöka hur elever i årskurs 9 uppfattar friluftslivet som fenomen samtkunskapsämne i skolan. Vidare ämnar studien undersöka vilka faktorer som påverkar dessa uppfattningar och elevers relation till friluftslivet. LÄS MER

  2. 2. Friluftsfrämjandet i Karlstad - Ett skid- och (eller) friluftsfrämjande? : En studie om vilka arrangemang och aktiviteter Friluftsfrämjandet i Karlstad annordnade mellan 1952-1982 och hur de i sin tur återspeglade verksamhetens namn- och fokusinriktning under två tidsperioder

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Edvin Mjuk; [2023]
    Nyckelord :Historia; Friluftsfrämjandet; Karlstad; Friluftsliv; Arrangemang;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka vilka arrangemang och aktiviteter som Friluftsfrämjandet i Karlstad anordnade mellan 1952–1982 och på vilka sätt dessa återspeglar verksamhetens namn- och fokusinriktning innan och efter namnreformeringen 1975. Syftet undersöktes utifrån tre frågeställningar som besvarades genom en kvalitativ metod i form av en text- och innehållsanalys av Friluftsfrämjandet i Karlstads historiska källmaterial, vilket bestod av arrangemangsreklamblad och ett jubileumshäfte. LÄS MER

  3. 3. Friluftsliv i innerstadsskolor : en intervjustudie om olika lärares syn på begreppet friluftsliv i undervisningen

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Javid Heidari; [2023]
    Nyckelord :friluftsliv; ramfaktorteori; undervisning idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare ser på friluftsliv som begrepp i friluftslivsundervisning i relation till skolans ramfaktorer och hur det påverkar friluftsundervisningen. Frågeställningar: Hur påverkas friluftslivsundervisningen av skolans ramfaktorer? Vad krävs för att en lektion ska kunna kategoriseras som friluftslivundervisning enligt lärarna? Utifrån Andkjears friluftskors och skolans ramfaktorer, hur anpassar lärarna sin förståelse för begreppet friluftsliv? Teori & Metod Studien har en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer där fyra grundskolelärare på skolor i Stockholms innerstad har deltagit. LÄS MER

  4. 4. Tillgänglighet och delaktighet i friluftslivsföreningar : Hinder och möjligheter för att erbjuda verksamhet för personer med fysisk funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Emma Lehtola; [2022]
    Nyckelord :Disability; accessibility; participation; outdoor recreation; association; municipality; Funktionsnedsättning; tillgänglighet; delaktighet; friluftsliv; föreningar; kommun;

    Sammanfattning : Bakgrund: Undersökningar visar att personer med funktionsnedsättning inte har samma möjligheter till en aktiv fritid som personer utan funktionsnedsättning. Denna grupp vistas också mer sällan ute i naturen. Det finns också stora skillnader i hur kommuner och privata aktörer arbetar för att främja en aktiv fritid för denna målgrupp. LÄS MER

  5. 5. “Det är bättre att ha en telefon än att ha ett par vettiga gympakläder eller ett par idrottsskor” : En kvalitativ intervjustudie om idrottslärares undervisning inom friluftsliv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Emma Johansson; Jimmy Björngard; [2021]
    Nyckelord :outdoor education; Friluftsliv; idrott; platsresponsiv pedagogik; läroplansteorin;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottslärare i årskurs 7–9 undervisar i friluftsliv samt vilka möjligheter som ges och vilka svårigheter som finns vid undervisning av kunskapsområdet. För att undersöka detta användes följande frågeställningar: • Vad innebär begreppet friluftsliv för idrottslärare? • Hur arbetar idrottslärare i högstadiet med det centrala innehållet i Lgr11 inom kunskapsområdet friluftsliv och utevistelse? • Vilka möjligheter och vilka svårigheter finns det med undervisning inom friluftsliv och utevistelse? Metod För att besvara frågeställningarna genomfördes kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med sex idrottslärare som arbetar på olika skolor runt om i Sverige. LÄS MER