Sökning: "begreppet mångkulturellt"

Visar resultat 6 - 10 av 32 uppsatser innehållade orden begreppet mångkulturellt.

  1. 6. Andlig utveckling i religionsundervisningen : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nvin Law; Meena Tapi; [2020]
    Nyckelord :religion; andlighet; barn; skolan;

    Sammanfattning : För att kunna bemöta mångkulturalitet och skillnader är det av stor vikt att människor, vuxna som barn ska skapa förståelse för varandras kulturer och trosuppfattningar. Med hjälp av våra sökord och urvalskriterier gjorde vi oss bekanta med nio vetenskapliga artiklar taget ur databasen ERIC (ProQuest). LÄS MER

  2. 7. Pedagogiska utmaningar för den mångkulturella skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Häggkvist; Claudia Harris; [2020]
    Nyckelord :mångkulturellt klassrum; kulturell mångfald; interkulturalitet; grundlärare; skolans värdegrund; pedagogiska insatser; mångkulturell;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att kartlägga lärares uppfattningar och upplevelser angående mångkulturalitet i deras yrkesutövning. Studiens metod är en kvantitativ enkät som även tolkas kvalitativt med utgångspunkt i Säljös vidareutveckling av Vygotskijs sociokulturella teori och Lahdenperäs interkulturella perspektiv. LÄS MER

  3. 8. Teachers’ use of cultural diversity in Swedish schools and its effect on students’ identity

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Aje Albayatti; [2020]
    Nyckelord :History; didactic; history consciousness; education; identity formation; multiculturalism; narrative teaching.; Historiedidaktik; historiemedvetande; historieundervisning; identitetsbildning; mångkultur; interkulturell undervisning; narrativ undervisning;

    Sammanfattning : Denna undersökning behandlar gymnasielärares arbete med att möta den kulturella mångfalden som finns i den svenska skolan idag, samt hur de arbetar med elevers identitetsbildning i historieundervisningen. Lärarnas sätt att arbeta med elevers historiemedvetande är avgörande för hur de formar undervisningen till att skapa möjligheter för elever att bilda och utveckla sin identitet. LÄS MER

  4. 9. ’’ Det viktigaste är i alla fall att man ser flerspråkigheten som en tillgång’’ - En kvalitativ studie om pedagogers syn på arbetet med flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stephanie Mendoza; Arta Morina Latifi; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dagens samhälle har blivit mångkulturellt, vilket gör att förskolepersonal möter barn och vårdnadshavare med olika språk och kulturer, därav finner vi det intressant att bidra med ökad kunskap kring flerspråkighetsarbetet i förskolan. Syftet med vår studie är att belysa hur barns flerspråkighet lyfts i verksamheten, utav förskolepersonal samt hur förskolepersonal själva samtalar kring sitt arbete med flerspråkighet. LÄS MER

  5. 10. Interkulturell historisk kompetens - En studie av elevers tolkande färdigheter i nationella proven i historia

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gabriella Neira Redel; Alexandra Svensson; [2019]
    Nyckelord :interkulturell historisk kompetens; narrativ kompetens; interkulturell kompetens; tolkandets kompetens; nationella prov i historia;

    Sammanfattning : Det finns en mängd forskning som berör interkulturell kompetens i relation till historieämnet. Enkelt uttryckt kan interkulturell kompetens förstås som förmågan att interagera med människor från andra kulturer, för att kunna leva och verka i ett mångkulturellt samhälle. LÄS MER