Sökning: "begreppet undervisning förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 169 uppsatser innehållade orden begreppet undervisning förskolan.
21. Spontan undervisning i förskolan : en kvalitativ observationsstudie om den spontana undervisningens plats i förskolans praktik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien syftar till att synliggöra hur förskollärarna använder spontan undervisning för att stötta barns lärande. Vi har i studien utgått ifrån det sociokulturella perspektivet med en kvalitativ ansats och observationer som metod. Vi har haft strukturerade observationer och varit deltagande observatörer. LÄS MER
22. Undervisningens plats i förskolan : En studie om förskollärares resonemang kring undervisningsbegreppet och relationen mellan undervisning och lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syfte Denna studie behandlar förskollärares syn på begreppet undervisning som är ett relativt nytt begrepp i förskolans läroplan samt vad undervisningen har för plats i förskolans verksamhet och hur den förhåller sig till leken. Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare resonerar kring begreppet undervisning och hur de ser på förskolans undervisning i relation till barns lek. LÄS MER
23. Undervisning hela dagen : En kvalitativ studie i förskollärares uppfattningar om undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar av undervisning under hela dagen. Följande frågeställningarna har använts för att besvara syftet: Vad beskriver förskollärare att begreppet undervisning innebär? Vad möjliggör eller hindrar förskollärare att bedriva undervisning under olika tidpunkter på dagen? De teoretiska ramverk som används som analysverktyg i studien är de didaktiska frågorna och ramfaktorteorin. LÄS MER
24. “Blommar jag så blommar dom” : En studie om hur pedagoger förhåller sig till begreppetundervisning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskolans personal uppfattar begreppet undervisning genom att ta reda på hur pedagoger beskriver begreppet och hur de beskriver att de yttrar sig. Studien är kvalitativ och bygger semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
25. Kom alla barn : En enkät och observationsundersökning om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien undersöker inkludering av barn i behov av särskilt stöd i undervisningen, där barnets rätt till inkludering är lagstadgat och framfört av flera olika styrdokument som har relation till förskolan. Inkludering är mångfacetterat och kan definieras och uppfattas på olika sätt, vilket gör det intressant att undersöka hur inkluderings begreppet yttrar sig i relation tillpedagogernas handlingar och attityder. LÄS MER