Sökning: "begreppet utanförskap"
Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade orden begreppet utanförskap.
1. Svårigheten med att hantera ohövlighet: hur coping och ohövlighet på arbetsplatsen är kopplat till psykisk hälsa och arbetsplatstrivsel för hbtq-personer och heterosexuella cispersoner
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Hbtq-personer rapporterar sämre psykisk hälsa samt trivs sämre på arbetet än andra, något som kopplats till begreppet minoritetsstress. Tidigare forskning har även lyft copingstrategier som en möjlig faktor som påverkar sambandet mellan utsatthet för kränkningar och påverkan på mående. LÄS MER
2. UPPLEVELSEN AV STIGMATISERING KRING PSYKOSSJUKDOM - En Litteraturstudie
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Begreppet psykos är ett samlingsnamn för en grupp med tillstånd där en person har gravt förändrad verklighetsuppfattning. Stigma är vanligt förekommande hos individer som lider av psykossjukdom och orsakar ett påtagligt lidande hos dessa individer. LÄS MER
3. Begreppet: "Utanförskap" : - Begreppshistorisk och diskursanalytisk studie av begreppet "utanförskap" i svenska riksdagsdebatten mellan åren 2016-2018
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The purpose of this study is to examine the use of the concept utanförskap in the parliamentary debate focusing on the three largest parties socialdemokraterna, moderaterna and sverigedemokraterna. This study finds itself in the context after the refugee crisis of 2015 and in times where the values we thought where everlasting are being questioned. LÄS MER
4. "Vi som inte får vara med" : En kvalitativ innehållsanalys av utanförskap i bilderböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur utanförskap och inkludering skildras i bilderböcker, representerade i Kulturrådets barnlitteraturlista från 2018, och vilka didaktiska möjligheter innehållet kunde bidra med. En kvalitativ innehållsanalys genomfördes i två delstudier för att undersöka hur böckernas handling och böckernas karaktärer skildras kopplat till utanförskap. LÄS MER
5. Alla får vara med : En studie om konflikthantering och om barns delaktighet och utanförskap i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Leken i förskolan har en central roll för barns utveckling och lärande. I leken är det omöjligt att undgå konflikter och orättvisor. Än mer komplext blir det utifrån resonemanget om att “alla får vara med”. LÄS MER