Sökning: "begreppsanalys läroplan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden begreppsanalys läroplan.

  1. 1. "Det lilla som att känna sig trygg är det viktigaste för oss" En kvalitativ studie om omsorgsbegreppets innebörd i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Bystedt; Emma Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Begreppsanalys; dialog; förskola; omsorg; omsorgsetik; pedagogens perspektiv;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att undersöka hur pedagogerna definierar och förklarar begreppet omsorg och dess roll i förskolans verksamhet. Vi ville även öppna upp för diskussion kring omsorgsbegreppet och på så sätt synliggöra begreppets breda tolkningsområde. I förskolans läroplan (Lpfö 98 rev 2016, s. LÄS MER

  2. 2. Genrepedagogik i läromedel : En studie kring arbetsformer och cirkelmodellens faser i läroböcker i svenska och svenska som andraspråk åk. 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Stefan Brandshage; [2018]
    Nyckelord :Genrepedagogik; Cirkelmodellen; Läromedel; Svenska; Svenska som andraspråk; Systematisk begreppsanalys.;

    Sammanfattning : Det genrepedagogiska arbetssättet är idag väletablerat i den svenska grundskolan och cirkelmodellen är den mest utbredda pedagogiska modellen. Genrepedagogiken har stöd i såväl läroplan som pedagogiska modeller och läromedel. LÄS MER

  3. 3. Utopiska premisser och praktiska exempel : Att få vara barn i spänningsvidden mellan läroplan och vuxenstyrning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sara Fährstedt; Sophia Notman; [2016]
    Nyckelord :Democracy; discourse; students participation; values; values work; Demokrati; diskurs; elevers delaktighet; värdegrund; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : In this study, our aim is to problematize the curriculum's core values through practical examples drawn from observations in children’s recreation centers. We want to examine the premises and common assumptions that are written up in the elementary school, pre-school and recreation center curriculum (Lgr11), in relation to current values on the ideal pupil and how these can be problematized. LÄS MER

  4. 4. Läroplanen (GY11) och ledarskap : Läroplanens ledarskap ur ett etiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Johannes Finnman; [2015]
    Nyckelord :läroplan; etik; ledarstil;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är huvudsakligen uppdelade i två delar. Den första delen (1) handlar om att ta reda på vilken typ av ledarstil som Läroplanen (GY11) pläderar för. Den andra delen (2) är att ta reda på hur den ledarstilen som läroplanen främjar står sig ur en etisk synvinkel. LÄS MER

  5. 5. Perspektiv på fostran : En begreppsanalytisk studie av fostran i Lgr-11

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Maria Olsson; [2013]
    Nyckelord :begreppsanalys; fostra; fostran; Lgr-11; läroplan; skola;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att göra en begreppsanalys av begreppet fostran för att undersöka vad begreppet innebär, hur begreppet används i den senaste svenska läroplanen, samt undersöka vem som tillskrivs ansvaret för elevens fostran då begreppet förekommer i grundskolans läroplan utan vägledning för tolkningen av begreppet. Begreppsanalysen gjordes i två delar. LÄS MER