Sökning: "begreppsbaserad undervisning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden begreppsbaserad undervisning.

  1. 1. Inkluderande begreppsbaserad undervisning i samhällskunskap med learning study som metod/ Including concept-based teaching in civics with learning study as a method

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Peter Liljekvist; Gordana Krstic; [2017]
    Nyckelord :Begreppsbaserad undervisning; Inkludering; Learning study; Lärandeobjekt; Samhällsekonomi; Variationsmönster; Variationsteori;

    Sammanfattning : Gordana Krstic och Peter Liljekvist (2017). Inkluderande begreppsbaserad undervisning i samhällskunskap med learning study som metod. Including concept-based teaching in civics with learning study as a method. Specialpedagogprogrammet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Högskola. LÄS MER

  2. 2. Undervisning i historia eller SO? Första världskriget

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Ingrid Lindblad; [2012-08-23]
    Nyckelord :SO-ämnen; didaktik; historia; bildning; pendelrörelse; spänningsfält;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att i en sekvens historielektioner fokusera spänningsfältet mellan de fyra enskilda SO-ämnena: historia, geografi, religionskunskap och samhällskunskap och ett gemensamt samlat SO-ämne. Syftet utreds genom klassrumsstudier, inom ramen för ämnesmomentet ”Första världskriget” tillhörande skolämnet historia, för att undersöka vilka kunskaper som elever uttrycker, som kan härröras till något annat skolämne, då främst de tre andra SO-ämnena, som geografi, religionskunskap eller samhällskunskap och om så är fallet fundera på betydelsen av detta. LÄS MER

  3. 3. Meningsfullt lärande för hållbar utveckling : Ett examensarbete om hur elever upplever hållbar utveckling genom ämnesintegrerad undervisning med en S.M.A.R.T-begreppsbaserad skolundervisningsform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Rundqvist; [2011]
    Nyckelord :Ämnesintegrering; hållbar utveckling; S.M.A.R.T; aktionsforskning; hem- och konsumentkunskap; svenska; undervisning; tematisk inlärning; erfarenhetsinlärning; systematisk inlärning; det livslånga och livsvida lärandet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att beskriva hur cirka 75 elever i årskurs åtta upplevde S.M.A.R. LÄS MER