Sökning: "begreppsbildning i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden begreppsbildning i förskolan.

  1. 1. Förskollärarens arbetssätt i skog och natur : En forskningsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jessica Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Forest preschool; preschool children; preschool teachers; working methods; communication; expression; forest; natural materials; Skogsförskola; förskolebarn; förskollärare; arbetssätt; kommunikation; uttryck; skog; naturmaterial;

    Sammanfattning : I forskningsöversikten redogörs för ett resultat från vad nutida forskning belyser om förskollärarens arbetssätt i skog och natur. Enligt Läroplan för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018) ska alla barn i verksamheten få chansen att vistas i olika naturmiljöer som en del i arbetet för barns hälsa och välbefinnande. LÄS MER

  2. 2. Ut i friska luften! : En enkätstudie av förskollärarnas syn på utveckling utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Andersson; Sara Törnlund; [2023]
    Nyckelord :Frihet; leken; naturen och lekgåvor;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilken rollutomhusmiljön har för barnens utveckling i förskolans verksamhet. Studien var upplagd i form av en enkätundersökning om vad förskollärare anser att utomhusmiljön bidrar med till barnens utveckling, vilka förmågor de anser att barnen övar på i utomhusmiljön samt hur förskollärare uppfattar att utomhusmiljön kan utvecklas i verksamheterna och hur den ideala utomhusmiljön kan se ut. LÄS MER

  3. 3. ”Samma som mig” : En kvalitativ studie av barns lärande under en didaktisk iscensättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ada Häggkvist Arvåg; [2022]
    Nyckelord :aktionsforskning; begreppsbildning; embodied knowledge; lärande; scaffolding; slöjd;

    Sammanfattning : Arbetet har sitt ursprung i en nyfikenhet på barns lärande och ett personligt intresse av slöjd. Syftet med studien är att undersöka hur barns lärande kan ta sig till uttryck under en slöjdaktivitet, samt beskriva hur en slöjdaktivitet i förskolan kan se ut. LÄS MER

  4. 4. Fysikundervisning inom förskolan i en utomhusmiljö : En kvalitativ studie med en planerad aktivitet som observationsgrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013); Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maja Eriksson; Sofie Hammarström; [2019]
    Nyckelord :Friction; Outdoor education; Physics education; Preschool; Science education.; Friktion; Fysikundervisning; Förskola; Naturvetenskapsundervisning; Utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att se hur utomhusmiljön på förskolan går att använda som ett pedagogiskt verktyg för att lära barn om fysikaliska fenomen. Vi har valt att göra detta genom att använda oss utav två metodansatser, observationer och intervjuer där det under observationerna utfördes en förutbestämd aktivitet som utforskade friktion i en rutschkana. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling i förskolan Skapandet av en bilderbok : En bilderbok inriktad på nedbrytningsprocesser av organiskt material med tillhörande lärarhandledning

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hansson Sara; Lidberg Emma; [2018]
    Nyckelord :Bilderbok; lärarhandledning; nedbrytningsprocesser; tidig barndomsutbildning; utbildning för hållbar utveckling.;

    Sammanfattning : Hur det går att arbeta för en hållbar utveckling är något som ligger högt på agendan både i samhället i stort och på verksamhetsnivå, i detta fall förskoleverksamhet. Hållbar utveckling benämns för första gången som begrepp i den kommande reviderade läroplanen för förskola som träder i kraft i juni 2019. LÄS MER