Sökning: "begreppsbildning i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden begreppsbildning i förskolan.

  1. 11. Naturvetenskapliga begrepp i vardagliga samtal : En observationsstudie med fokus på lärande samtal i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Sara Hårdén; [2013]
    Nyckelord :Förskola; naturvetenskap; vardag; samtal; begreppsbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur vardagliga situationer kan nyttjas för naturvetenskapligt lärande i förskolan. Den har genomförts med hjälp av observationer av samtal. Det observerade naturvetenskapliga innehållet har genererat en ”lokal teori”, (Grounded Theory), med fokus på använda ord och omnämnda begrepp. LÄS MER

  2. 12. Matematik är mycket mer än siffror och tal : Förskollärarna om matematisk begreppsbildning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Ines Hrkic; Camilla Thörn; [2012]
    Nyckelord :matematik; matematisk begreppsbildning; uppfattning; synliggörande; förskolan; förskollärare; utvecklingsteori;

    Sammanfattning : BakgrundUnder denna del av uppsatsen kommer vi att redogöra för studier som ligger till grund för vår undersökning och som är adekvat för vårt syfte. I vardagen finns det många bra tillfällen att ta till vara på matematik som till exempel dukning, samling och genom leken med mera. LÄS MER

  3. 13. Hur pedagogerna synliggör talbegreppet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Mia Holmgren; [2012]
    Nyckelord :talbegreppet; förskola; pedagoger; aspekter;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med undersökningen var att ta reda på hur, och i vilka situationer pedagogerna synliggör talbegreppet för barn i förskolorna och vilka aspekter av begreppet som synliggörs för barnen. Empirin har samlades in med hjälp av intervjuer, både muntliga och skriftliga, som senare kompletterades med observationer av pedagogens arbete. LÄS MER

  4. 14. "Vardagsmatematik : hur synliggörs den?" En studie om barns matematiska begreppsbildning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Jannike Landegren; Josefine Olofsson; [2011]
    Nyckelord :stimulera; förskola; kvalitativ metod; matematisk begreppsbildning; utvecklingspedagogik; vardagsmatematik;

    Sammanfattning : BakgrundMatematik är något som finns omkring oss hela tiden. Förskolans läroplan har under år 2010 blivit reviderad och blivit mer tydlig i vad både förskollärare och förskolans arbetslag skall sträva efter för att utveckla barnen inom matematisk begreppsbildning. LÄS MER

  5. 15. Barn med språkstörning : en förskolepedagogs utmaning

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Malin Engström; [2011]
    Nyckelord :Specific Language Impairment SLI ; vocabulary; conceptualization; language development; learning environment; språkstörning; ordförråd; begreppsbildning; språkutveckling; lärande miljö;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att få en uppfattning kring arbetet som sker på förskolan då det förekommer ett barn med språkstörning. Undersökningen består av fyra intervjuade pedagoger som delar sina kunskaper och erfarenheter kring att arbeta med språkstörning, vilka metoder de använder sig av, hur de anser att miljön på förskolan bör vara utformad samt hur de lägger upp en pedagogisk verksamhet för att barnen på bästa sätt ska utveckla sitt språk Ur resultatet så framkommer det väldigt stor skillnad i både kunskap och pedagogernas kompetens gällande språkstörning, samt att de använder sig av metoder med både manuell och hjälpmedelsbaserad alternativ kompletterande kommunikation. LÄS MER