Sökning: "begreppsförklaring kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden begreppsförklaring kunskap.

  1. 1. Evidensbaserad vård av patienter med svårläkta sår på hälsocentral : Distriktssköterskors erfarenheter - en kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Jakob Klang; Tomas Vandér; [2023]
    Nyckelord :Distriktssköterska; Erfarenhet; Evidensbaserad vård; Hälsocentral; Kvalitativ design; Svårläkt sår.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Patienter med svårläkta sår förväntas öka. Svårläkta sår medför långvarigt lidande för patienter. Evidensbaserad vård är viktigt för sårläkning. Distriktssköterskan möter ofta patienter med svårläkta sår på hälsocentral. LÄS MER

  2. 2. Våldsutsatta kvinnors erfarenhet av vårdpersonalens bemötande inom hälso- och sjukvården : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Emelie Boman; Adriana Lucia Siljendal; [2023]
    Nyckelord :Gender-based violence; patient experience; public health problem; Folkhälsoproblem; könsbaserat våld; patientupplevelse;

    Sammanfattning : Introduction Violence against women is one of the major social problems of our time and a violation of women's human rights. Globally, it is estimated that one out of three women are exposed to some type of violence. LÄS MER

  3. 3. HBTQ-frågor i skolan : En studie om pedagogers kunskap, förhållningssätt och arbetssätt

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Hedvig Sjöström; [2018]
    Nyckelord :HBTQ; grundskola; diskriminering; pedagogik; fritidshem;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar ge svar på och belysa olika fasetter av arbetet med HBTQ-frågor i den svenska grundskolan F-6, samt fritidshem.  De undersökningsfrågor jag valt att söka svar på fokuserar på i vilken utsträckning det arbetar med HBTQ-frågor, hur pedagoger arbetar med HBTQ-frågor och vilka utmaningar de möter. LÄS MER

  4. 4. "Flera av dem har aldrig sett en karta" : Lärarröster om geografiundervisning med nyanlända i klassen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Victoria Hellström; [2018]
    Nyckelord :Nyanlända elever; SO-undervisning; ämnesrelaterat språk; geografiundervisning;

    Sammanfattning : Studien efterfrågar en förståelse om lärares arbete med de utmaningar som finns inom geografiundervisningen i klasser där det går nyanlända elever. Vidare även kunskap om hur klassens undervisning påverkas samt hur lärarens lektioner genomförs när de här förutsättningarna existerar. LÄS MER

  5. 5. Den ideologiska läroplanen : En kvalitativ studie av kunskapsdiskurser i Lgy 70, Lpf 94 och Gy 2011

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linnea Trulsson; [2015]
    Nyckelord :Knowledge; curriculum theory; epistemology; Lgy 70; Lpf 94 Gy 2011; Kunskap; läroplansteori; epistemologi; Lgy 70; Lpf 94; Gy 2011;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom en kvalitativ och komparativ textanalys granska kunskapsdiskurser i läroplanerna Lgy 70, Lpf 94 och Gy 2011 för att urskilja förändringar. Kunskapsdiskurserna är indelade följande: teoretisk, praktisk och ideologisk kunskap, och fokus är på läroplanernas allmänna del och kursplan för Svenska. LÄS MER