Sökning: "begreppsförmåga och matematiska språket"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden begreppsförmåga och matematiska språket.

  1. 1. Matematiska begrepp som förekommer i geometriundervisningen för årskurs 4 och 6 : En kvalitativ studie kring lärares och elevers uttrycksformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emelie Makdisi; [2019]
    Nyckelord :Geometry teaching; geometric concepts; ability concepts and mathematical language; Geometriundervisning; geometriska begrepp; begreppsförmåga och matematiska språket;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how teachers for grades 4 and 6 introduce geometric concepts based on Van Hiele´s levels for understanding geometry. The purpose of the study is also to investigate pupils´ use of geometric concepts in conversations based on central concepts in geometry teaching. LÄS MER

  2. 2. Att förstå matematiska begrepp i enkommunikativ kontext. : En kvalitativ studie om elevers begreppsanvändning vida rbete med laborativt material.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Besfort Shulemaja; Karljohan Stenberg; [2018]
    Nyckelord :begreppsanvändning; grundskolan; kommunikation; laborativt material; matematik;

    Sammanfattning : Elever i svenska skolan har uttryckt att mer tid för kommunikation mellan varandra behövs för att skapa bättre förståelse för matematiska begrepp. Forskning visar att matematikundervisningen pendlar mellan två språk, vardagligt och matematiskt. LÄS MER

  3. 3. Mellanstadieelevers användning av matematiskt språk : En experimentell studie om hur lärares språkanvändning påverkar mellanstadieelevers språkbruk i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Isabelle Anttila; [2015]
    Nyckelord :Matematiskt språk; vardagsspråk; muntlig kommunikation i matematik; matematiska begrepp; vardagliga begrepp; begreppsförmåga; resonemangsförmåga; kommunikationsförmåga;

    Sammanfattning : Utifrån tidigare teorier och forskning har hypoteser bildats i syfte att pröva dessa hypoteser i praktiken. Syftet är att pröva om lärares språkbruk påverkar vilket språk elever använder vid muntlig kommunikation i matematik. LÄS MER

  4. 4. Muntlig kommunikation i skolmatematik : En litteraturstudie om vikten av muntlig kommunikation i mellanstadiets matematikundervisning

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Martina Almqvist; Isabelle Anttila; [2014]
    Nyckelord :Muntlig kommunikation i matematik; laborativ matematik; utomhusmatematik; matematiskt språk; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; svenska som andraspråk; kommunikationsförmåga; resonemangsförmåga; begreppsförmåga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att redogöra för forskning kring muntlig kommunikation i matematik. Studien syftar till att se över vilka arbetssätt elever möter när muntlig kommunikation i matematik är i fokus, samt lärares val av matematiskt språk vid matematikundervisning. LÄS MER