Sökning: "begreppsförståelse psykologi"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden begreppsförståelse psykologi.

  1. 1. Begreppsförståelse : Elevers attityder till användning av begrepp flr att förstå naturvetenskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Johanna Sjöbäck Stenström; [2011]
    Nyckelord :begreppsförståelse; attityder; NO-undervisning;

    Sammanfattning : För att öka sin förståelse i ett ämne måste man förstå de väsentliga delarna. När ett nytt ämnesområde ska läras in så är det mycket nya ord och begrepp. Många gånger så behöver vi dessa begrepp för att så småningom kunna förstå helheten. NO-ämnen har en väldigt hög andel sådana begrepp och uttryck. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivsvårigheter = matematiksvårigheter!?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sofie Grönlund; Jolene Petersson; [2010]
    Nyckelord :Reading and writing disabilities; mathematic disabilities; Läs- och skrivsvårigheter; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet är att se om det finns något samband mellan elevers läs- och skrivsvårigheter och matematik i årskurs 4-6 samt att se i vilket sammanhang de eventuella problemen synliggörs. Arbetets resultat grundar sig i matematiktester som är konstruerade utifrån frågeställningen ”Vad är det inom matematikämnet elever med läs- och skrivsvårigheter kan få svårigheter med?”. LÄS MER

  3. 3. Elevers svårigheter i geometri : En studie om elever i skolår nio

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Marie Pettersson; [2010]
    Nyckelord :geometri; matematiksvårigheter; faktorer för inlärning; elever skolår nio;

    Sammanfattning : Geometri är ett matematiskt område som visat sig vara svårt för svenska elever. Denna undersökning syftar till att ta reda på vilka aspekter på geometri elever i år nio, med särskilt stöd i matematik, behöver utveckla för att nå godkända resultat. Den söker även svar på vilka faktorer som påverkar eleven i inlärningssituationer. LÄS MER