Sökning: "behålla kompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden behålla kompetens.

  1. 1. Konsten att behålla studenter i Norrbotten efter examen : En kvalitativ studie om platsvarumärkets roll i arbetsgivarvarumärket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Josefin Hellberg; Ella Almstedt Molnar; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig i ett praktiskt problem. Omfattande industriella investeringar i Norrbotten innebär att länet står inför stora utmaningar kopplat till att attrahera arbetskraft och nya invånare till länet. LÄS MER

  2. 2. Intern employer branding ur ett medarbetarperspektiv : En kvalitativ studie om erfarenheter och upplevelser kring arbetsgivarvarumärket

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elin Lindberg; Sara Berglund; [2022]
    Nyckelord :Employer branding; Maslows behovstrappa; medarbetare; monetära och icke-monetära belöningar; organisationskultur;

    Sammanfattning : Idag ställs det höga krav på arbetsgivare att utmärka sig från sina konkurrenter för att kunna attrahera rätt kompetens samt behålla nuvarande personal, för att på så sätt kunna bli konkurrenskraftiga. Organisationer som aktivt utvecklar och skapar ett attraktivt arbetsgivarvarumärke kan både behålla och locka till sig arbetstagare, vilket gynnar företagens employer branding såväl internt som externt. LÄS MER

  3. 3. ”Organisationers strävan att speglasamhället” : En kvalitativ studie om arbetsprocesser för att främjamångfald bland personal.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Elin Ernér Andersson; Lotta Hillerdal; [2022]
    Nyckelord :diversity; employer branding; recruitment; retention; intersectionality; mångfald; employer branding; rekrytering; behålla; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur organisationer inom handelsbranschen arbetar för att attrahera, rekrytera och behålla personal utifrån ett mångfaldsperspektiv. Fokus ligger på att ta reda på vilken tolkning organisationerna har på begreppet mångfald samt vilka möjligheter och svårigheter organisationerna upplever när de arbetar med dessa arbetsprocesser för att främja mångfald. LÄS MER

  4. 4. The effect of social relationships on employee retention in a remote working context : A qualitative case study on which Talent Management practices an organisation use to retain talented employees in a remote context

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Svensson; Linn Danielsson Wiksell; [2021]
    Nyckelord :Talent Management; Responsible Talent Management; Inclusive TM; Employee retention; Remote work; Work from home;

    Sammanfattning : Talent Management (TM) is a well-used practice to identify, attract, develop, and retain the most valuable resource in an organisation: talented employees. The concept TM emerged when organisations started to detect increased demands and technological changes in the business market. LÄS MER

  5. 5. Kompetensanalys : En fallstudie för kompetens kopplat till konkurrenskraft

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Tekniska Högskolan

    Författare :Robert Persson; Albin Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Knowledge Management; kompetens; kunskap; konkurrens; personalomsättning; konkurrensfaktorer; svarvning;

    Sammanfattning : Rapporten undersöker hur ett företag kan bibehålla kompetens kopplat mot konkurrensfaktorer vid personalomsättning. Dessutom behandlar rapporten vilka kompetenser som kan behövas för framtidens marknad för svarvningsindustrin. Rapporten utgår från för företaget fyra inflytelserika personer som besitter kritisk kompetens. LÄS MER