Sökning: "behavioral economics"

Visar resultat 16 - 20 av 228 uppsatser innehållade orden behavioral economics.

  1. 16. Mind the Gap: Generations at Risk : En kvantitativ studie i hur riskbenägenheten skiljer sig mellan Generation Z och X.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Samuel Hansson; Fabian Stenseth; [2023]
    Nyckelord :Behavioral finance; investment; mental accounting; herding bias; overconfidence; financial literacy; cognitive reflection ability;

    Sammanfattning : Titel: Mind the Gap: Generations at Risk Författare: Samuel Hansson och Fabian Stenseth Handledare: Zahida Sarwary  Bakgrund: Efter en tid av positiv avkastning har förändringar i omvärlden lett till ökad inflation. Investerare från Generation Z upplever sin första tid på börsen i en ekonomisk oro, medan Generation X upplever det igen efter finanskraschen 2008. LÄS MER

  2. 17. The Effect of Monetary Incentives on Prosocial Behavior : A behavioral experiment focusing on method development

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Frida Stark; Sandra Medenica; [2023]
    Nyckelord :monetary incentives; hypothetical decision making; prosocial behavior; online experiments; behavioral economics; method development;

    Sammanfattning : It is sometimes said that money speaks louder than words, and in a world where financial decisions are a major driving force, it is interesting to explore how monetary incentives influence our decision making. Some argue that intrinsic motivation is sufficient to be able to measure prosocial decision-making, but what happens when we add monetary incentives to experiments that might otherwise be conducted with hypothetical scenarios? In this study, we conduct an online experiment with 1002 participants to explore if decision making changes when monetary incentives are introduced. LÄS MER

  3. 18. Nudging för hållbara matval : En kvanititativ studie om hur digitala matbutiker med nudging kan öka andelen hållbara val

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Hampus Falk; Thea Engelbrektsson; Emilia Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Nudging; consumer behaviour; sustainability; food consumption; digital consumption; Nudging; konsumentbeteende; hållbarhet; matkonsumtion; digital konsumtion;

    Sammanfattning : Överkonsumtion är idag ett stort problem och kött är en bidragande faktor till växthuseffekten. I Sverige lever vi idag som att vi har 4,2 jordklot vilket inte är hållbart i längden. LÄS MER

  4. 19. Can investor sentiment predict the European size premium? An empirical investigation of regional size premium predictability

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Julian Ziemer; Lappalainen Arttu; [2023]
    Nyckelord :Size Premium; Investor Sentiment; Return Predictability; Behavioral Finance; Business and Economics;

    Sammanfattning : Research on the determinants of the size premium, i.e. that small stocks on average outperform large stocks, has traditionally focused on financial and macroeconomic factors. However, recent academic studies shed light on the influence of behavioral factors on the size premium, specifically investor sentiment. LÄS MER

  5. 20. An Empirical Study About Young People's Risk Preferences and Determinants Affecting them

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jonathan Grudin; Christopher Severin; [2022-07-11]
    Nyckelord :Risk attitude; Behavioral finance; CRT; Financial literacy; Numerical ability; Risk-aversion;

    Sammanfattning : In this report, the aim was to investigate what determinants or associations may affect an individual’s choice when facing different risk-related prospectus. Through surveys based on previous literature, a study on a sample of 119 respondents, containing students from the School of Business, Economics, and Law in Gothenburg was done. LÄS MER