Sökning: "behavioral economics"

Visar resultat 6 - 10 av 228 uppsatser innehållade orden behavioral economics.

  1. 6. Sociala medier och finansmarknaden : En kvantitativ studie om hur sociala medier påverkar investeringsbeslut på den svenska finansmarknaden

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :August Bång; Joel Falk; Sebastian Bonasoni; [2023]
    Nyckelord :Stocks; behavioral finance; financial market; social media.; Aktier; beteendeekonomi; finansmarknaden; sociala medier;

    Sammanfattning : Att förvalta sina tillgångar på bästa sätt för att få så hög avkastning som möjligt är alla investerares mål. Småsparare som inte besitter kunskap kan enkelt bränna sig vid investeringar. En enkel väg är därför att kika på hur andra investerar sina pengar för att sedan göra likadant. LÄS MER

  2. 7. Cost Overrun in Swedish Infrastructure Transport Projects : An Analysis of Cost Overrun in Swedish Infratructure Transport Projects between 2010-2022

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Nationalekonomi

    Författare :Edwin Sjögren; Jacob Norgren; [2023]
    Nyckelord :Cost Overrun; Infrastructure Transport Projects; Swedish Infrastructure; Behavioral Economics; Optimism Bias; Strategic Misrepresentation; Cost Estimation; Forecasting;

    Sammanfattning : Cost Overrun is something that plagues infrastructure projects, both in Sweden and globally. The repercussion of it can be severe since it not only hurts the public’s perception of how the public authorities manage and allocates its resources, but also due to the immense opportunity costs that arise when the increased costs need to be covered. LÄS MER

  3. 8. Italian winegrowers’ acceptance of results-based agri-environmental schemes

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Margherita Muzzillo; [2023]
    Nyckelord :outcome-based agri-environmental schemes; Italy; contingent valuation method; common agricultural policy;

    Sammanfattning : As the debate around the cost-effectiveness of outcome-based agri-environmental schemes (AES) is growing at the European level, the potential of the payment-by-results system is currently being explored by researchers and policymakers. These payment schemes have many benefits. LÄS MER

  4. 9. Sambandet mellan country-of-origin och svenska konsumenters varumärkeslojalitet och priskänslighet : En kvantitativ studie om huruvida svenska konsumenters associationer till Sverige kan påverka deras lojalitet och priskänslighet mot svenska livsmedelsvarumärken.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Julia Nordin; Emilia Tušetić; [2023]
    Nyckelord :Country-of-origin; brand loyalty; price sensitivity; attitudinal attachment; behavioral loyalty; food; food brands; Country-of-origin; varumärkeslojalitet; priskänslighet; attitydfäste; beteendelojalitet; livsmedel; livsmedelsvarumärken;

    Sammanfattning : Titel: Sambandet mellan country-of-origin och svenska konsumenters varumärkeslojalitet och priskänslighet – En kvantitativ studie om huruvida svenska konsumenters associationer till Sverige kan påverka deras lojalitet och priskänslighet mot svenska livsmedelsvarumärken. Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. LÄS MER

  5. 10. Impact of ACA’s free screening policy on colorectal cancer outcomes and cost savings : Effect of removal of out-of-pocket cancer screening fee on screening, incidence, mortality, and cost savings

    Master-uppsats,

    Författare :Oyun Togtokhjav; [2023]
    Nyckelord :colorectal cancer; panel data model; incidence; mortality; affordable care act; behavioral economics;

    Sammanfattning : Colorectal cancer is the second leading cause of cancer-related deaths worldwide as of 2020. Early detection and diagnosis of colorectal cancer can greatly increase the chances of successful treatment and can also reduce the cost of care including treatment. LÄS MER