Sökning: "behaviorism kognitivism"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden behaviorism kognitivism.

  1. 1. Matematik för problemlösning eller problemlösning för matematik? : Lärandeperspektiv i problemlösningsuppgifter i läroböcker för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nina Radtchenko; Therese Ullsten; [2020]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; årskurs 4–6; läromedelsanalys; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på i vilken utsträckning olika perspektiv på lärande är representerade i problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker för årskurs 4–6. I studien har olika teorier om lärande kopplats ihop med olika begrepp och perspektiv för att förklara och kategorisera problemlösningsuppgifter i läromedlen. LÄS MER

  2. 2. Att åskådliggöra pedagogik i patientundervisning : En systematisk litteraturstudie hur patientundervisning beskrivs i vetenskapliga tidskrifter

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Cecilia Holst; [2019]
    Nyckelord :Information; Interaktion; Patient; Undervisning;

    Sammanfattning : Lärande förekommer i alla kontexter, inte minst inom hälso- och sjukvården. Undervisning av patienter är både ett historiskt som ett dagsaktuellt fenomen. Syftet med denna magisteruppsats är att belysa och identifiera hur pedagogisk forskning uppfattas och beskrivs i studier av patientundervisning redovisade i vetenskapliga tidskrifter. LÄS MER

  3. 3. ”Man vet liksom inte vad man ska göra med det, och då blir det typ tråkigt” : En undersökning om hur gymnasieelevers inre och yttre motivation påverkar deras studiemotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Helsing; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka gymnasieelevers upplevelser av hur inre och yttre motivation påverkar deras studiemotivation. För att besvara undersökningens frågeställning ”hur påverkar inre och yttre motivation gymnasieelevers studiemotivation och hur kan det förklaras?” har tre kvalitativa gruppintervjuer genomförts med nio gymnasieelever på tre olika skolor och årskurser. LÄS MER

  4. 4. Lärandeteorier i undervisning och examination : En studie av samhällskunskapslärares kunskapssyn i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Viktor Forss; [2017]
    Nyckelord :En studie av samhällskunskapslärares kunskapssyn i gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida samhällskunskapslärare på gymnasiet präglas av olika lärandeteorier i sin undervisning i förhållande till sina examinationsmoment. För att ta reda på detta har undersökningen en kvalitativ ansats där intervjuer har genomförts med fyra lärare på en gymnasieskola i Stockholm. LÄS MER

  5. 5. Stöd av lärprocesser : En forskningsstudie om hur lärare kan stödja elevers lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Forss; [2014]
    Nyckelord :lärprocesser; lärstrategier; social konstruktivism; kognitivism; behaviorism;

    Sammanfattning : Som lärare vill man hjälpa elever att lära sig så mycket som möjligt. Syftet med examensarbetet är därmed att undersöka hur man som lärare kan stödja elevers lärprocesser. En utgångspunkt i studien är de tre lärteoretiska perspektiven behaviorism, kognitivism och social konstruktivism. LÄS MER