Sökning: "behaviorism matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden behaviorism matematik.

  1. 1. Biologiundervisning inom variationsteoretisk ram : Hur behavioristiska och socialkonstruktivistiska undervisningsstrategier påverkar lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Julia Mentzer; [2023]
    Nyckelord :Behaviorism; biologi; socialkonstruktivistism; undervisningsstrategier; variationsteorin;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka passande undervisningsstrategier till variationsteoretisk lärandemetod. Strategierna baseras på behavioristisk och socialkonstruktivistisk teori och undersöker möjligheterna för lärande inom biologiämnet. LÄS MER

  2. 2. Matematik för problemlösning eller problemlösning för matematik? : Lärandeperspektiv i problemlösningsuppgifter i läroböcker för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nina Radtchenko; Therese Ullsten; [2020]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; årskurs 4–6; läromedelsanalys; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på i vilken utsträckning olika perspektiv på lärande är representerade i problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker för årskurs 4–6. I studien har olika teorier om lärande kopplats ihop med olika begrepp och perspektiv för att förklara och kategorisera problemlösningsuppgifter i läromedlen. LÄS MER

  3. 3. Hur man utvecklar automatiserad kunskap av multiplikationstabellerna : En jämförelse av två undervisningsaktiviteter i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linn Björkman Gomez; Lina Wetterfall; [2016]
    Nyckelord :Undervisningsaktiviteter; Automatisering; Multiplikationstabell; Behaviorism; Pragmatism;

    Sammanfattning : För att eleverna ska nå de kunskapsmål som Skolverket suttit upp inom matematik, behöver de utveckla och behärska flera matematiska förmågor. För att kunna lösa uppgifter utifrån de fyra grundläggande räknesätten underlättar det om elever har utvecklat utantillkunskaper för b.la. multiplikationstabellerna. LÄS MER

  4. 4. Problemlösning i matematik är inte oproblematiskt: Fyra lärare ger sin syn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Altin Musa; Dusko Diko; [2014]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; lärandeteorier; behaviorism; analytiskt ramverk; kognitivism; konstruktivism; sociokulturella teorin;

    Sammanfattning : I vår undersökning har vi intervjuat fyra lärare med avseende på hur de ser på problemlösning och hur de arbetar med det. Lärarna arbetar i två olika skolformer, kommunal skola och internationell skola i Sverige. Därför följer skolorna olika läroplaner. LÄS MER

  5. 5. Lärares syn på progression i historia & matematikundervisningen : En intervjustudie med sex grundskollärare

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Lars Wängman; Robert Nordström; [2008]
    Nyckelord :inlärning; kunskap; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för detta examensarbete vilar på den nuvarande läroplanen (Lpo 94) och de texter som skrevs i samband med att denna konstruerades. I dessa texter framgår det att skolans urval när det gäller innehåll och organisering både inom och mellan skolformerna ska utgå från ett progressionstänkande. LÄS MER