Sökning: "behaviorism undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden behaviorism undervisning.

  1. 1. Biologiundervisning inom variationsteoretisk ram : Hur behavioristiska och socialkonstruktivistiska undervisningsstrategier påverkar lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Julia Mentzer; [2023]
    Nyckelord :Behaviorism; biologi; socialkonstruktivistism; undervisningsstrategier; variationsteorin;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka passande undervisningsstrategier till variationsteoretisk lärandemetod. Strategierna baseras på behavioristisk och socialkonstruktivistisk teori och undersöker möjligheterna för lärande inom biologiämnet. LÄS MER

  2. 2. Elevers lärupplevelse av olika lärandefokus i teknikundervisningen

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :David Eknor; Mary Lundberg; [2021]
    Nyckelord :lärupplevelse; undervisning; instrumentellt; erfarenhet; teknikämnet;

    Sammanfattning : I många delar av världen karaktäriseras undervisningen av en mer instrumentell syn på kunskap där fokus är på memorerande av begrepp vilket ger mer ytlig förståelse. För att kunna möta de arbetsformer som finns i arbetslivet behöver eleverna öva på att arbeta med verkliga problem, ställa egna frågor och söka lösningar. LÄS MER

  3. 3. Matematik för problemlösning eller problemlösning för matematik? : Lärandeperspektiv i problemlösningsuppgifter i läroböcker för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nina Radtchenko; Therese Ullsten; [2020]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; årskurs 4–6; läromedelsanalys; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på i vilken utsträckning olika perspektiv på lärande är representerade i problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker för årskurs 4–6. I studien har olika teorier om lärande kopplats ihop med olika begrepp och perspektiv för att förklara och kategorisera problemlösningsuppgifter i läromedlen. LÄS MER

  4. 4. En enkät- och intervjuundersökning om lärares tankar och arbetssätt kring svenskläxor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cathrine Lovén; Nicole Muñoz; [2019]
    Nyckelord :homework; Behaviorism; konstruktivism; läxor i svenskundervisningen; läxor i styrdokumenten; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Läxor är något som är omdiskuteratinom skolvärlden, det både finns de som är för och de som är emot användandet av läxor. Vi har gjort en kvantitativ enkätundersökning och fyra kvalitativa intervjuer vars syfte var att studera och jämföra hur lärarnas syn på läxor såg ut inom svenskämnet i årskurs 4–6 och hur de använde sig av detta i svenskundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Att åskådliggöra pedagogik i patientundervisning : En systematisk litteraturstudie hur patientundervisning beskrivs i vetenskapliga tidskrifter

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Cecilia Holst; [2019]
    Nyckelord :Information; Interaktion; Patient; Undervisning;

    Sammanfattning : Lärande förekommer i alla kontexter, inte minst inom hälso- och sjukvården. Undervisning av patienter är både ett historiskt som ett dagsaktuellt fenomen. Syftet med denna magisteruppsats är att belysa och identifiera hur pedagogisk forskning uppfattas och beskrivs i studier av patientundervisning redovisade i vetenskapliga tidskrifter. LÄS MER