Sökning: "behaviorismen"

Visar resultat 21 - 25 av 43 uppsatser innehållade ordet behaviorismen.

  1. 21. Språk, tal och kommunikation i förskoleverksamheten : Hur pedagogernas synsätt formar arbetet med barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Nordin; Linnéa Persson; [2014]
    Nyckelord :Språkutveckling; Vårdnadshavare; Pedagog; Specialpedagog; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på vad yrkesverksamma inom förskoleverksamheten anser om synen på arbetet med språket. För att uppnå syftet valde vi att intervjua nio olika förskoleverksamheter i fem olika städer i landet. LÄS MER

  2. 22. Vilken betydelse har Skinners teorier om operant betingning i svenska förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Monica Wikman; [2014]
    Nyckelord :operant betingning; behaviorismen; synen på barn; positiv negativ förstärkning;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa och induktiva studie, där jag har samlat ihop och bearbetat stora mängder information, analyserat den och dragit slutsatser, avser att undersöka och analysera begreppet operant betingning, och dess betydelse för barns utveckling, samt hur de uppfattningarna om teorierna kan förstås och tolkas mot bakgrund av begreppet fostran i verksamheternas styrdokument, Lpfö 98. Jag har belyst olika aspekter av operant betingning i förskolor för att öka validiteten för reabilliteten. LÄS MER

  3. 23. Information i spel : Hur presentation av information påverkar lärandet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Karoline Forsberg; [2013]
    Nyckelord :Behavi orism; Sociokultur; Information;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker huruvida sättet information i spel presenteras på, kan påverka en individs inlärning. Undersökningen fokuserar på två olika teorier inom inlärning, den ena är behaviorismen och den andra är lärandet som en social process eller sociokultur som den också kan kallas. LÄS MER

  4. 24. Lärares resonemang kring lärande : Åtta grundskolelärares resonemang kring hur de skapar förutsättningar för lärande då elever med utvecklingsstörning ingår i grundskolegruppen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Dahlberg; [2013]
    Nyckelord :integrering; inkludering; utvecklingsstörning; grundsärskola; lärandeteorier; lärande; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur åtta lärare i grundskolan resonerar kring hur de skapar förutsättningar för lärande, då elever med lindrig utvecklingsstörning som läser enligt grundsärskolans läroplan ingår i grundskolegruppen. Studien har en kvalitativ forskningsansats med utgångspunkt i lärandetraditionerna behaviorismen, konstruktivismen och den sociokulturella traditionen. LÄS MER

  5. 25. Om barn i skolan med ADHD : Pedagogers erfarenheter av att arbeta med barn med ADHD

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Patricja Acar; Jonas Lundberg; [2013]
    Nyckelord :ADHD; behaviorismen; arbetssätt; intervju; erfarenhet; pedagoger;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att se vad olika sorters pedagoger inom skolan skulle kunna berätta och beskriva om vad de har för erfarenhet och om arbetet med elever med diagnosen ADHD, vilka utmaningar som möts och vilka arbetssätt som kan användas. Kvalitativa intervjuer var den metod som användes, och intervjuerna spelades in med mobiltelefon för att inte missa vad pedagogerna från de fyra olika skolorna som intervjuades berättade och beskrev. LÄS MER