Sökning: "behov av stimulans"

Visar resultat 1 - 5 av 150 uppsatser innehållade orden behov av stimulans.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om specialpedagogiskt arbete i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Enander; Alexandra Larsson; [2024-02-27]
    Nyckelord :specialpedagogik; insatser; stöd; förskollärare; intervju;

    Sammanfattning : I enlighet med ”Läroplanen för förskolan” (2018) ska förskolan särskilt uppmärksamma de barn som av olika skäl har behov av mer ledning och stimulans eller särskilt stöd. Vidare ska de barn som har behov av mer stöd och stimulans få detta anpassat utifrån sina individuella behov och förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares perspektiv på inkludering av barn i behov av särskilt stöd : Förutsättningar och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Julia Hugsén; Anna Sallander; [2024]
    Nyckelord :children with special needs; inclusion; preschool teachers perspective; preschool teachers preconditions; preschool teachers strategies; barn i behov av särskilt stöd; förskollärares förutsättningar; förskollärares strategier; förskollärarperspektiv; inkludering;

    Sammanfattning : Förskolan ska erbjuda barn stimulans och stöd med avsikt att ge varje enskilt barn goda möjligheter att tillägna sig utbildningen. Förskollärare har ett stort ansvar i inkluderingen av barn i behov av särskilt stöd. Tidigare forskning visar att inkludering är ett mångfacetterat begrepp. LÄS MER

  3. 3. System och verktyg för identifiering av elever med särskild begåvning - en kvalitativ innehållsanalys av handlingsplaner i svenska kommuner

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Matias Hybbinette; Hanna Blåberg; [2023-07-05]
    Nyckelord :elever med särskild begåvning; intelligens; identifiering; verktyg;

    Sammanfattning : Elever med särskild begåvning och deras behov av stimulans och utmaningar i skolan har uppmärksammats på olika sätt i Sverige under de senaste åren. Flera kommuner har författat handlingsplaner med riktlinjer för hur arbetet med dessa elever ska gå till. LÄS MER

  4. 4. Magiska Ögonblick – En undersökning av meningsfullhet i teaterarbetet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Simon Rajala; [2023-07-03]
    Nyckelord :skådespeleri; mening; syfte; motivation; drivkraft; energier; spiritualitet; närvaro; kollektiv närvaro; mål;

    Sammanfattning : I detta självständiga arbetet undersöker jag vad som skapar ritning och motivation på ett personligt plan för mig som skådespelare. Utgångspunkten är min egen konstnärliga praktik och det behov jag har att undersöka vad som driver mig och skapar energi när jag står framför en publik som skådespelare. LÄS MER

  5. 5. Är alla inräknade? En studie om hur matematiklärare och speciallärare i matematik skapar tillgängliga lärmiljöer i matematikundervisningen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna-Carin Melin; IdaLouise Wichmann; [2023-06-15]
    Nyckelord :tillgänglig lärmiljö; dilemma; helklassundervisning; mångfald; matematiksvårigheter; ledning och stimulans; samverkan;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med studien har varit att utifrån de dilemman som skolan står inför, undersöka hur lärare och speciallärare kan samverka för att skapa tillgängliga lärmiljöer, i matematikundervisningen i helklass, där alla är inräknade. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där det sociala sammanhanget blir basen i att alla ska känna sig inräknade. LÄS MER