Sökning: "behov och insats"

Visar resultat 11 - 15 av 254 uppsatser innehållade orden behov och insats.

  1. 11. Frivilliga hjältar i fokus : En studie om civila insatspersoners användarupplevelse av applikationer och hur deras deltagande i räddningstjänstens arbete kan underlättas genom UX-design

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Anna Follin; [2023]
    Nyckelord :User Experience Design; UX; Reserch through Design; civila insatspersoner; CIP; användarupplevelse;

    Sammanfattning : Sedan 2012 har frivilliga sammhällsmedborgare fått utbildning via sin lokala räddningstjänst för att kunna åka på räddningsinsatser som en första insats innan räddningstjänsten hinner fram till platsen. Dessa frivilliga personer benämns som civila insatspersoner (CIP) och finns på ett 20-tal räddningstjänster runt om i Sverige, främst på landsbygden. LÄS MER

  2. 12. "..vi gör allt vi kan för att inte placera ert barn" : En kvalitativ studie om socialsekreterares upplevelser av glappet mellan SoL och LVU

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Martina Larsson; Alice Larusson; [2023]
    Nyckelord :Discretion; the gap between SoL and LVU; motivational work; intermediate constraint; child care investigation; Handlingsutrymme; glappet mellan SoL och LVU; motivationsarbete; mellantvång; barnavårdsutredning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var tudelat. Syftet var att undersöka hur socialsekreterare upplever situationer där socialtjänsten konstaterat att en familj är i behov av insatser, men både samtycke från vårdnadshavare och skäl att tillämpa 2 § LVU saknas. LÄS MER

  3. 13. Att ramsräkna och upptäckamönster i talsystemet : En intervention i ramsräkning för elever i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Sundin; Anneli Wahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Intervention; taluppfattning; explicit undervisning; ramsräkning; visuellt stöd; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att mäta effekten av en intervention i ramsräkning för elever i förskoleklass. Studien utgick från Response to Intervention - modellen (RTI) för att synliggöra vilka elever som är i behov av en extra insats. Ett förtest gjordes med samtliga elever i förskoleklasserna. LÄS MER

  4. 14. Marley med licens att stötta : Betydelsen av hundunderstödd pedagogik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Josefina Hein; Malin Klaar; [2023]
    Nyckelord :Appropriering; artefakt; barn; djurunderstödda insatser; hundunderstödd pedagogik; mediering; problematisk skolfrånvaro; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur utbildade hundteam arbetar inom skola samt hundteamsförarnas upplevelse av vad denna insats har för betydelse för eleven. Studiens empiriska material har samlats in med hjälp av semistrukturerade kvalitativa intervjuer med åtta utbildade hundteamsförare. LÄS MER

  5. 15. Matchning - en underskattad faktor : En kvalitativ intervjustudie om socialsekreterares perspektiv på sammanbrott i familjehemsplaceringar

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Helena Saliba; [2023]
    Nyckelord :Foster home care; Social workers; Breakdowns; General systems theory; Matching; The best interests of the child; Familjehemsvård; Socialsekreterare; Sammanbrott; Systemteori; Matchning; Barnets bästa;

    Sammanfattning : Placering i familjehem är en vanlig insats när barn och unga inte bedöms kunna få sina behov tillgodosedda i sin ursprungsfamilj, de utgör i Sverige majoriteten av placeringar i samhällsvård. De barn som blir placerade i familjehem för stadigvarande vård och fostran har rätt till en stabil och trygg vård. LÄS MER