Sökning: "behov och insats"

Visar resultat 21 - 25 av 254 uppsatser innehållade orden behov och insats.

  1. 21. Är stödet tillräckligt : En kvalitativ stuide om föräldrars erfarenhet av LSS

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Susanne Eriksson; Laven Nestani; [2023]
    Nyckelord :Avlastning Föräldraskap LSS;

    Sammanfattning : Tidigare i Sverige sattes barn med funktionsnedsättning på instution, i dagens samhälle förväntas föräldrar själva stå för för det omfattande föräldraansvaret för de lågfungerande barnen. Det saknas kunskap om hur familjesituationerna ser ut hos målgruppen. LÄS MER

  2. 22. Skolverkets bedömningsstöd - Vad händer sedan?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lise-Lotte Åstrand; Marie-Louise Karlberg; Maria Ekelin; [2022-10-14]
    Nyckelord :screening; bedömning; läsinlärning; tidig upptäckt; tidig insats;

    Sammanfattning : Skolverket gav 2016 ut det nya bedömningsstödet för svenska, svenska som andraspråk och matematik i årskurs 1-3 och beslut togs att bedömningsstödet skulle vara obligatoriskt för årskurs 1 (Utbildningsutskottets betänkande 2015/16: UbU4). Kritik kring bedömningsstödet har framförts då det gäller brist på tydlighet för den fortsatta läsundervisningen samt att bedömningsstödet riskerar att inte identifiera alla elever som är i behov av tidiga insatser (Dyslexiföreningen, 1/2019). LÄS MER

  3. 23. Det räcker inte med kompetens och vilja : En systematisk litteraturstudie om förutsättningar för delaktighet i socialtjänstens beslutsprocesser för barn och unga med funktionsnedsättning

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Viktoria Karlberg; [2022]
    Nyckelord :Barn; funktionsnedsättning; delaktighet; beslutsprocesser; socialt arbete;

    Sammanfattning : Titel: ”Det räcker inte med kompetens och vilja” – En systematisk litteraturstudie om förutsättningar för delaktighet i socialtjänstens beslutsprocesser för barn och unga med funktionsnedsättning Bakgrund: Barn med funktionsnedsättning har ökad risk för delaktighetsbegränsningar och behöver ofta särskilt stöd för att uttrycka åsikter och synpunkter. Begränsad eller obefintlig delaktighet kan leda till dålig matchning mellan behov och insats. LÄS MER

  4. 24. Upplevelser av instabilitet i familjehem : En kvalitativ litteraturstudie med fokus på barn och unga i familjehemsvården

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Somaya Ghanem; [2022]
    Nyckelord :foster care; instability; breakdown; children s experiences; familjehem; instabilitet; sammanbrott; barns upplevelser;

    Sammanfattning : Placering i familjehem är en vanlig insats när barn och unga inte bedöms kunna få sina behov tillgodosedda i sin ursprungsfamilj och utgör i Sverige majoriteten av placeringar i samhällsvård. Instabilitet i denna typ av placeringar är vanligt förekommande då många familjehemsplaceringar avbryts och kännetecknas av en brist på kontinuitet. LÄS MER

  5. 25. Samtycke till frivilliga insatser enligt SoL och LVU : En utredning av möjligheten att besluta om insatser för barn när samtycket till frivilliga insatser inte är tillräckligt eller saknas

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Wahlberg; [2022]
    Nyckelord :Children; social services; consent; voluntary contributions; compulsory care; intermediate compulsory; open contributions; Barn; socialtjänst; samtycke; frivilliga insatser; tvångsvård; mellantvång; öppna insatser;

    Sammanfattning : Sedan år 1982 har utgångspunkten varit att socialtjänstens verksamhet ska grunda sig i den enskildes integritet och självbestämmanderätt. Den enskilde ska därigenom själv få bestämma huruvida en viss insats från socialtjänsten ska tas emot eller inte. LÄS MER