Sökning: "bekvämlighetsurval kvalitativ förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden bekvämlighetsurval kvalitativ förskola.

  1. 1. Inkludering i förskolan - Att arbeta för en förskola för alla : En kvalitativ studie med förskollärare

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Monika Reczmin; Magdalena Sjöberg; [2021]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; barn; samspel; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka verksamma förskollärares erfarenheter av inkluderande arbetssätt av alla barn i förskolan, samt hur de arbetar för att uppnå det. I studien tillämpades en kvalitativ forskningsansats. Data samlades in genom ett online frågeformulär med öppna frågor som analyserades med hjälp av tematisk analys. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogers beskrivningar av främjande och förebyggande arbete med lärmiljö : En studie från förskola till och med grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Madelen Handell; Katarina Vitez; [2021]
    Nyckelord :främjande; förebyggande; lärmiljö; tillgänglighetsmodellen; tillgänglig lärmiljö; förutsättningar för lärande; social miljö; pedagogisk miljö; fysisk miljö;

    Sammanfattning : Detta är en uppsats inom specialpedagogiska programmet vid Örebro universitet. Den är riktad till skolledare, specialpedagoger och pedagoger som är intresserade av främjande och förebyggande arbete med fokus på lärmiljö i förskola och grundskola. LÄS MER

  3. 3. Barns röster är viktiga : Pedagogers erfarenheter av arbete med delaktighet och barns perspektiv i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Kärvås; Pam Synnergren; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Barns perspektiv; Förskola; Barnsyn;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares och barnskötares erfarenheter om deras uppfattningar kring hur barns delaktighet och perspektiv kan få synliggöras i verksamheten på förskolan. Denna studie genomförs för att bidra med ytterligare kunskap, då det finns en begränsad forskning kring de yngsta barnens delaktighet och perspektiv i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Barns delaktighet i förskolan : En kvalitativ studie med förskollärare

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Isabelle Rydén; Moa Eklund; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; deltagande; maktposition; barn; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Delaktighet är centralt begrepp i förskolan där förskollärare skall ansvara för att barnen blir delaktiga samt upplever delaktighet. Studiens syfte var att undersöka förskollärares beskrivningar, upplevelser och erfarenheter kring barns delaktighet i förskolan. LÄS MER

  5. 5. “Jag sjunger hellre än bra...” : En kvalitativ studie om arbetet i förskolan med musik i åldrarna 1–3 år och hur förskollärare upplever ordet musikalisk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Carolina Larsson; Isabelle Lindstam; [2019]
    Nyckelord :musik; förskola; musikalisk; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra på vilka sätt förskollärare arbetar med musik mot yngre barn i åldrarna 1–3 år samt hur förskollärarna ser på musikalitet i arbetet med barnen. De frågeställningarna som vi har besvarat för att uppnå syftet är: På vilka sätt arbetar förskollärarna mot de yngre åldrarna (1–3 år) med musik? Och hur beskriver förskollärarna betydelsen av att vara musikalisk i användandet av musik? Studien har genomförts med kvalitativa intervjuer. LÄS MER