Sökning: "belöningssystem verksamhetsstyrning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden belöningssystem verksamhetsstyrning.

  1. 1. Familjeföretag i Sverige : En explorativ enkätstudie om ekonomi- och verksamhetsstyrning i svenska familjeföretag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Gustav Ewerklou; Robin Lejdeby; [2021]
    Nyckelord :Family firms; management control; management accounting; management accounting practices; management control systems; cultural control; corporate culture; planning; reward systems; performance measurement; informal control; formal control; Familjeföretag; styrning; ekonomistyrning; verksamhetsstyrning; styrverktyg; styrsystem; kulturstyrning; företagskultur; planering; belöningssystem; prestationsmätning; informell styrning; formell styrning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Forskning kring familjeföretag har på senare år fått mer och mer uppmärksamhet eftersom familjeföretagen utgör en stor del av företagen världen över. I Sverige finns det totalt 450 000 aktiva företag och av dessa är runt 90% familjeföretag. LÄS MER

  2. 2. Belöningsystem i Small and Medium-Sized Enterprises (SME) : Vilken påverkan har belöningar på medarbetarnas motivation i SME företag?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Madeleine Gäck; Emma Rijalda Mahmutovic; [2020]
    Nyckelord :SME; Finansiella belöningar; Icke finansiella belöningar;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Belöningssystem i Small and Medium- Sized Enterprises (SME) - Hur påverkarbelöningar medarbetarnas motivation? Ämne: Kandidatuppsats i företagsekonomi - inriktning verksamhetsstyrning, 15 HP Författare: Madeleine Gäck & Emma Rijalda Mahmutovic Nyckelord: Motivation, motivationsteorier, SME, Belöning. Problemformulering: Vilken påverkan har belöningar på medarbetarnas motivation i SMEföretag? Syfte: Uppsatsens syfte är att få en djupare förståelse för hur belöningar används i SME företagför att anställda ska känna motivation i sitt arbete samt undersöka för- och nackdelarna som uppstår när belöningar används för att motivera sina anställda. LÄS MER

  3. 3. Styrning mot hållbarhet på operativ nivå inom klädbranschen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Patrik Åkerdal; Ömer Tunc; [2020]
    Nyckelord :Hållbarhet; verksamhetsstyrning och hållbarhet; operativ nivå; klädbranschen; hållbarhetsarbete; styrverktyg; intressentgrupper;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att bidra med ökad förståelse för hur den hållbara verksamhetsstyrningen kan utformas på en operativ nivå utifrån företagets kontext. Klädbranschen har valts som empirisk kontext eftersom branschen står inför enorma hållbarhetsutmaningar. LÄS MER

  4. 4. Socialt hållbara gaseller : En studie om hur Gasellföretag arbetar med intern social hållbarhet genom sin verksamhetsstyrning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Karin Bergström; Edvin de Klerk; [2019]
    Nyckelord :Gazelle companies; internal social sustainability; Gasellföretag; intern social hållbarhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Corporate Social Responsibility har haft stor genomslagskraft de senaste decennierna. Inom fältet har tidigare studier primärt fokuserat på den miljömässiga och ekonomiska aspekten samtidigt som social hållbarhet givits mindre utrymme. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation och utveckling av prestationsmått i ett företag : En studie om prestationsmått i enlighet med strategi

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Karl Raab-Obermayr; Daniel Halldén; [2018]
    Nyckelord :Ekonomistyrning; Prestationsmått; Nyckeltal; Belöningssystem; Strategi; Kommunikation; Verksamhetsstyrning;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Prestationsmätning är ett verktyg inom ekonomistyrning som används för att kontrollera och styra en verksamhet i önskvärd riktning. Prestationsmått kan vara utformade på olika sätt för att bäst passa in på den verksamhet där det ska tillämpas, dock bör de vara sprungna ur långsiktiga mål och strategier. LÄS MER