Sökning: "beliefs about mathematics"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden beliefs about mathematics.

  1. 1. Mellanstadielärares perspektiv på digital game based learning i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Robin Svensson; Carl Svanelind; [2022]
    Nyckelord :DGBL; matematik; digitala spel i matematikundervisningen;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to illustrate middle school teachers’ intentions by including digital game based learning (DGBL) in their mathematics teaching. The study also aims to illustrate what impact teachers believe that DGBL has on students’ learning. A semi-structured interview was used to gather data for the result of this study. LÄS MER

  2. 2. Digitala spel som verktyg i matematikundervisning.En kvalitativ studie om lågstadielärares uppfattningar om digitala spel i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Anna Kauppinen; Ebba Johnsson; [2021]
    Nyckelord :Teacher beliefs; digital games; mathematics; Lärares beliefs; digitala spel; matematik;

    Sammanfattning : The use of digital games in mathematics is something that has found its place in many classrooms over the years. Previous research regarding digital games’ effect on students’ results and motivation has not included a teacher’s perspective. LÄS MER

  3. 3. Pandematik : Coronapandemins påverkan på elevers uppfattning om den egna kunskapsutvecklingen inom matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Katarina Brändström; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; Corona; kunskapsutveckling; årskurs 5; egen uppfattning; matematik;

    Sammanfattning : Arbetet med detta arbete påbörjades redan våren 2020, en tid då cornoa-krisens omfattning ännu inte var känd och osäkerheten kring hur skolsituationen skulle hanteras var stor. Det saknades kunskap om hur situationen påverkade eleverna och om hur eleverna upplevde situationen. LÄS MER

  4. 4. Slumpmässigt urval, spelar det någon roll? : En empirisk studie om gymnasieelevers föreställningar om olika stickprovsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Robert Davidsson; [2021]
    Nyckelord :Statistik; statistik tänkande; stickprovsmetoder; utbildning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka föreställningar elever har om ämnet statistik innan de arbetar med området i kursen matematik 2b. Studien undersöker också vilka föreställningar eleverna har om olika stickprovsmetoder innan de har någon kännedom om hur ett stickprov faktiskt går till. LÄS MER

  5. 5. De fem förmågornas roll i matematikundervisningen : - En kvalitativ intervjustudie med lärarperspektiv i grundskolan F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Noor Alibrahimi; Amanda Sjökvist; [2020]
    Nyckelord :Mathematics teaching; five competencies; beliefs; assessment.; Matematikundervisning; fem förmågor; uppfattningar; bedömning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur lärare i grundskolan F-3 arbetar med de fem förmågorna som grundar sig i kursplanen för matematik i sin matematikundervisning för att stödja elevers lärande. Studien har genomförts med en kvalitativ metod i form av enskilda semistrukturerade intervjuer med sex behöriga och verksamma lärare i grundskolan F-3. LÄS MER